iram@orkenyszinhaz.hu

IV. HENRIK // TANÁRI

Információk, segédanyagok tanároknak

AZ ELŐADÁSRÓL:

 A történelem nagyszínpadán politikai akciók zajlanak, a háttérben pedig magánemberi dilemmákat, döntéseket, aljasságokat, barátságokat, túlélési stratégiákat szemlélhet a néző nagy változatosságban… A „felső” (nagypolitikát irányító) és az „alsó” (közemberi) világ szereplői nem találkoznak egymással –, csak a konfliktusok éreztetik hatásukat „odaát” (elsősorban felülről lefelé). Mindeközben a tizenéves diákok különös figyelmére tarthat számot a királyfi nagyszabású lázadása: hajlandó lesz-e a saját helyét, világát kereső herceg beállni vasakaratú, dinasztia-alapítási terveket szövögető királyi atyja mögé?

 Mácsai Pál két drámát állított színpadra, amelyek egy-egy felvonásra rövidítve, tömörítve pörögnek le ezen az estén. A cselekmény ismétlődő motívumai érzékeltetik a politika és az egyéni élet eseményeinek örökös körforgását, miközben végigfutnak, lezárulnak, a nagy történetívek is: megoldódik a trónutódlás és pont kerül a felnövéstörténet végére.  Az előadáshoz, amelyet 16 éves kortól ajánljuk osztályok számára, felkészítő FLESS foglalkozást és tanári segédletet is kínálunk.

TANÁRI VÉLEMÉNYEK:

A házi főpróbát követő kérdőívünk alapján a pedagógusok elsősorban 11-12. osztályos diákok számára ajánlják az előadást, de sokan közülük (mintegy a válaszadók fele) már 10. osztályosokat is szívesen elhozna rá.

Néhány indoklás:

 Kapcsolódnék a fordítás problémájához, a humor kérdéséhez. Téma lehet a politika a színpadon.

 Nagyon jó előadás, a minősége miatt hoznék diákokat.

 Különleges a rendezői koncepció. Szerepek váltása, a játéktér kijelölése, használata. Szerintem szépen kapcsolódik a retorika, stilisztika, kommunikáció témakörhöz. Természetesen a darab rejtett mondanivalója miatt is (aktuálpolitika, közéleti, társadalmi problémák) érdekes.

 A királydrámákhoz kapcsolva nézetném meg diákokkal a darabot.

 Tananyaghoz kevésbé lehetne kapcsolni, természetesen Shakespeare tanításánál igen, de akkor ott van már a Hamlet (lehet, hogy ez bután hangzik, de az az előadás “kötelező”). Színházi megoldások bemutatására remek lehet, és drámaórai feldolgozásra is.

 Apa-fia kapcsolat körbejárása. Végzősöknek érettségi előtt lehetne kapcsolni a Shakespeare-tételhez, mert nagyon jól látszik, hogy milyen eszközökkel élt a korabeli színház . (Shakespeare-t 9.-ben tanítjuk, de szerintem nekik még bonyolult és túl hosszú a történet.)

 Elsősorban azért vinném el a diákokat az előadásra, hogy igazi jó színházi élményben legyen részük. Minden tananyag, ami az irodalomértéshez és az irodalomfogyasztáshoz közelebb viszi őket.

 Tananyaghoz nem feltétlenül kapcsolnám, és színházpedagógiai programmal együtt tartanám tökéletesnek a programot.

 Egy felkészítés segíthet, jó, ha előre megismerik a történetet a diákok, bár az előadás és a szövege is nagyon jól követhető (ki kicsoda, mit miért tesz).

● A csoportoknak kétórás előkészítő foglalkozást kínálunk az előadáshoz.
● Az előadás iskolai feldolgozását tanári segédanyag támogatja:
Top