„Az automobilizmus magyar fellegvára”


A húszas-harmincas évek fordulójáig az utca embere jó eséllyel még meg tudta mondani az előtte elhaladó autókról, hogy kihez is tartoznak, de vezetők száma egyre nőtt. Az autóállomány egyre kevésbé bizonyult kezelhetőnek, így megszületett az igény egy minden kívánságot kielégíteni képes, a város központjában létesítendő autógarázs iránt.

A bérházépítések tucatjaival hírnevet szerzett Cyklop Építő és Ingatlan Rt. épp időben látta meg potenciált egy nagy, modern garázs építésében, és megszerezték a Zsidónegyed szélén, a Kertész és Wesselényi utcák találkozásától mindössze néhány lépésnyire lévő Kertész utca 24-28. telkét.

Londonban a minap nyitottak meg egy emeletes garaget, hol az autókat liftek szállították a helyükre. Löffler Béla és Székely Béla túltettek az angol példán, olyan tervet készítettek és valósítottak meg, melyben a kocsik saját kerekeiken gurulnak le szuterénbe és fel a magas földszintre és az emeletre. A megvalósított tervek Cyklop-garage címen a Kertész-utcában ünnepélyes megnyitó ünnepséggel vasárnap adták át rendeltetésének. Ha a férőhelyek mind megtelnek, akkor ebben az 1000 négyszögölre épített kolosszusban három sorban egymás fölött 250 autó fogja kipihenni napi fáradalmait. A vasból és cementből készített alkotásból semmi sem hiányzik mit a modern technika kigondolhat. Autószalon, állandó kiállítással; minden emeleten kocsimosóhelyek; 6 benzintöltőcsap 40,000 kilogrammos főtartállyal; teljesen felszerelt javítóműhely; minden veszélyt kizáró tűzbiztonsági berendezés; portásnaplók, a kocsik érkezésének és távozásának pontos időpontjával (mi lesz a “fekete fuvarokkal?”) kétemeletes sofőr-szálló és végül sofőr-társalgó billiárddal. A Cyklop-garageban bizonyára csak itt lesz karambol.

1924. november 11.

Korabeli újság beszámolója

https://24.hu/kultura/2017/12/16/ismeretlen-budapest-az-autozas-hoskoranak-palotaja/

Top