iram@orkenyszinhaz.hu

KERTÉSZ UTCAI SHAXPEARE-MOSÓ

TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ

LETÖLTHETŐ PDF

ELŐADÁS ELŐTT  ⇒  RÁHANGOLÓ FELADATOK:

Fájl:16 icon A (Hungary).svg – Wikipédia

1 : Fontos figyelmeztetés (1)

 

• Egyes művészeti vagy szórakoztatóipari alkotásokhoz olykor előzetes figyelmeztetést mellékelnek. Milyen figyelmeztetésekkel találkoztatok eddig? Milyen művek előtt szoktak előfordulni?
Befolyásolja-e a figyelmeztetés a mű iránti érdeklődéseteket? Szerintetek szükséges-e (ha igen, milyen esetekben az) a figyelmeztetés közzététele? 

 

Bodó Viktor, az előadás rendezője is fontosnak tartotta, hogy figyelmeztetést fogalmazzon meg a nézők számára.
Olvassátok el az általa írt szöveg szétszedett darabjait, és állítsátok értelmes sorrendbe a töredékeket!

A) – de azért persze, mint tudjuk, a mai magyar valóságban igencsak jelenlévő –

B) a mai magyar valóság, illetve ezen belül a történet szereplőinek bizarr, sötét, abszurd, undorító, groteszk, zavaros, szánalmas, döbbenetes, riasztó és ellentmondásos oldalait,

C) egyszer elhangzik az a szó, hogy ‘zsidó’, egyszer az, hogy ‘cigány’.

D) Éleslátásunk vitathatatlan.

E) Előadásunk egyik célja, hogy egy nagyrabecsült klasszikus újra-, át-, feldolgozásán keresztül megragadjuk

F) Előfordul tehát: hulla, és annak fagyasztása, csontok, hányás, köpés, meztelenség, verekedés, felnőttfilm-részlet, kitört ujjak,

G) és mindezt lehetőleg amolyan költői realizmus formájában tárjuk a kedves néző elé – bármit is jelentsen ez.

H) kábítószer fogyasztása és terjesztése, méregkeverés, zászlóégetés (ja ez nem),

I) kifejezésekben bővelkedő jeleneteket készítettünk nagy-nagy szorgalommal és szakértelemmel.

J) Lesz füst, stroboszkóp, hangos zene, riasztó hangeffektek, zaj, káosz, kosz és több liter művér.

K) S ezért bizony gyakran igen obszcén, vulgáris, nyomdafestéket nem tűrő

L) Szándékaink metszően pontosak és mély tartalommal bírnak.

• Követi vagy teljesen elvicceli Bodó Viktor a műalkotásokhoz mellékelt figyelmeztetések szokásos formuláit? Mi lehet a célja?
• Hogyan befolyásolja a figyelmeztetés az előadással kapcsolatos várakozásaitokat?

A szöveg tartalmát a szétszedett töredékekből is megismerhettétek, de ha kíváncsiak vagytok az eredeti szövegre, a műsorfüzetben >>> elolvashatjátok.

 

TRÁGÁR SZAVAK, MEZTELENSÉG A SZÍNPADON

A színházba járó közönséget erősen megosztó kérdés, hogy ki mennyire fogad el bizonyos határátlépéseket a színpadon. Sokak számára akkor is megbotránkoztató az előadás közben hallható trágár beszéd, ha a hétköznapi kommunikációban egyébként elfogadhatónak tartják azt, illetve vannak olyan nézők, akiket filmen nem zavar a meztelenség, színpadon viszont igen.

• Beszélgessetek erről a kérdésről, mielőtt megnézitek az előadást!  

2 : Vándortörténet

 

• “Rómeó és Júlia” – mit jelent ez a két név együtt? Mi jut az emberek eszébe róluk?

⇒ Ha iskolai olvasmányként találkoztatok már Shakespeare drámájával:

Beszéljétek meg, hogy szerintetek mitől “ikonikus” ez a történet? Mi az, amire szinte mindenki emlékszik belőle?

⇒ Ha nem olvastátok Shakespeare drámáját:

Gyűjtsétek össze, mit tudtok, miről hallottatok, mire emlékeztek a Rómeó és Júlia névpár kapcsán! Ha valaki filmen, musical-változatban vagy más módon találkozott a történettel, számoljon be az élményéről a többieknek!

A Kertész utcai Shaxpeare-mosó cím alapján meglepőnek tűnik, de az előadás egy Rómeó és Júlia-átirat. Gábor Sára, az előadás dramaturgja, így írt a szövegkönyv létrejöttéről:

“Amikor elkezdtük az átírási munkálatokat, újra ízeire szedtük a jól bejáratott konstrukciót. Megvizsgáltuk közelről, kiemeltünk bizonyos alakokat, jeleneteket, fordulatokat, amelyeket bepiszkoltunk és megrongáltunk, vagy pont kicsiszoltunk és megtoldottunk, majd az átalakított részekből próbáltuk újraépíteni a szerkezetet. Mindezt abban a reményben, hogy a motorhoz nem nyúltunk, az így is bírja a terhelést.”

 

• Mit jelent a “vándortörténet” fogalma?
• Szerintetek miért beszélhet a dramaturg “jól bejáratott konstrukcióról”? Minek a metaforája a “motor” az utolsó mondatban?

 

Ha érdekel titeket a Rómeó és Júlia-sztori alakulástörténete, olvassátok el Gábor Sára írását a műsorfüzetben >>> 

3 : Bekérdező (1)

Tudásmorzsák és érdekességek a darabról… Hallottál már róluk? Hangolódj az előadásra egy rövid kvízzel: 

INSPIRÁLÓ SZÍNHÁZI ÉLMÉNYT KÍVÁNUNK!

ELŐADÁS UTÁN  ⇒  FELDOLGOZÓ FELADATOK:

1 : Fontos figyelmeztetés (2)

– avagy: akasztjuk a hóhért –

 

• Most, hogy megnéztétek az előadást, bánjatok ugyanúgy Bodó Viktor figyelmeztető soraival, ahogy az alkotók bántak a darabbal. Tekintsétek alapanyagnak a szöveget, és “szedjétek ízeire, piszkáljátok, rongáljátok” meg szabadon: írjatok belőle nézői figyelmeztetést azoknak a kortársaitoknak, akik még nem látták a darabot!
Olvassátok fel egymásnak a szövegeiteket!

2 : Bekérdező (2)

Ha minden kérdésre helyesen válaszolsz, akkor nagyon odafigyeltél az előadás közben. A játék végén értékeléssel és eredmény-giffel várunk: 

3 : Bekérdező (3)

Elmélyült érdeklődésed további tanúbizonysága lehet, ha a MŰSORFÜZETben olvasott információkra is emlékszel.

A Mosó-csapat értékelésére és az eredmény-gifre ezúttal is számíthatsz a játék végén: 

Top