ELŐADÁS ELŐTT ⇒ RÁHANGOLÓ FELADATOK:
1 : Fontos figyelmeztetés (1)
• Egyes művészeti vagy szórakoztatóipari alkotásokhoz olykor előzetes figyelmeztetést mellékelnek. Milyen figyelmeztetésekkel találkoztatok eddig? Milyen művek előtt szoktak előfordulni?
Befolyásolja-e a figyelmeztetés a mű iránti érdeklődéseteket? Szerintetek szükséges-e (ha igen, milyen esetekben az) a figyelmeztetés közzététele?
Bodó Viktor, az előadás rendezője is fontosnak tartotta, hogy figyelmeztetést fogalmazzon meg a nézők számára.
Olvassátok el az általa írt szöveg szétszedett darabjait, és állítsátok értelmes sorrendbe a töredékeket!
A) – de azért persze, mint tudjuk, a mai magyar valóságban igencsak jelenlévő –
B) a mai magyar valóság, illetve ezen belül a történet szereplőinek bizarr, sötét, abszurd, undorító, groteszk, zavaros, szánalmas, döbbenetes, riasztó és ellentmondásos oldalait,
C) egyszer elhangzik az a szó, hogy ‘zsidó’, egyszer az, hogy ‘cigány’.
D) Éleslátásunk vitathatatlan.
E) Előadásunk egyik célja, hogy egy nagyrabecsült klasszikus újra-, át-, feldolgozásán keresztül megragadjuk
F) Előfordul tehát: hulla, és annak fagyasztása, csontok, hányás, köpés, meztelenség, verekedés, felnőttfilm-részlet, kitört ujjak,
G) és mindezt lehetőleg amolyan költői realizmus formájában tárjuk a kedves néző elé – bármit is jelentsen ez.
H) kábítószer fogyasztása és terjesztése, méregkeverés, zászlóégetés (ja ez nem),
I) kifejezésekben bővelkedő jeleneteket készítettünk nagy-nagy szorgalommal és szakértelemmel.
J) Lesz füst, stroboszkóp, hangos zene, riasztó hangeffektek, zaj, káosz, kosz és több liter művér.
K) S ezért bizony gyakran igen obszcén, vulgáris, nyomdafestéket nem tűrő
L) Szándékaink metszően pontosak és mély tartalommal bírnak.
• Követi vagy teljesen elvicceli Bodó Viktor a műalkotásokhoz mellékelt figyelmeztetések szokásos formuláit? Mi lehet a célja?
• Hogyan befolyásolja a figyelmeztetés az előadással kapcsolatos várakozásaitokat?
A szöveg tartalmát a szétszedett töredékekből is megismerhettétek, de ha kíváncsiak vagytok az eredeti szövegre, a műsorfüzetben >>> elolvashatjátok.
TRÁGÁR SZAVAK, MEZTELENSÉG A SZÍNPADON
A színházba járó közönséget erősen megosztó kérdés, hogy ki mennyire fogad el bizonyos határátlépéseket a színpadon. Sokak számára akkor is megbotránkoztató az előadás közben hallható trágár beszéd, ha a hétköznapi kommunikációban egyébként elfogadhatónak tartják azt, illetve vannak olyan nézők, akiket filmen nem zavar a meztelenség, színpadon viszont igen.
• Beszélgessetek erről a kérdésről, mielőtt megnézitek az előadást!
2 : Vándortörténet
• “Rómeó és Júlia” – mit jelent ez a két név együtt? Mi jut az emberek eszébe róluk?
⇒ Ha iskolai olvasmányként találkoztatok már Shakespeare drámájával:
Beszéljétek meg, hogy szerintetek mitől “ikonikus” ez a történet? Mi az, amire szinte mindenki emlékszik belőle?
⇒ Ha nem olvastátok Shakespeare drámáját:
Gyűjtsétek össze, mit tudtok, miről hallottatok, mire emlékeztek a Rómeó és Júlia névpár kapcsán! Ha valaki filmen, musical-változatban vagy más módon találkozott a történettel, számoljon be az élményéről a többieknek!
A Kertész utcai Shaxpeare-mosó cím alapján meglepőnek tűnik, de az előadás egy Rómeó és Júlia-átirat. Gábor Sára, az előadás dramaturgja, így írt a szövegkönyv létrejöttéről:
“Amikor elkezdtük az átírási munkálatokat, újra ízeire szedtük a jól bejáratott konstrukciót. Megvizsgáltuk közelről, kiemeltünk bizonyos alakokat, jeleneteket, fordulatokat, amelyeket bepiszkoltunk és megrongáltunk, vagy pont kicsiszoltunk és megtoldottunk, majd az átalakított részekből próbáltuk újraépíteni a szerkezetet. Mindezt abban a reményben, hogy a motorhoz nem nyúltunk, az így is bírja a terhelést.”
• Mit jelent a “vándortörténet” fogalma?
• Szerintetek miért beszélhet a dramaturg “jól bejáratott konstrukcióról”? Minek a metaforája a “motor” az utolsó mondatban?
3 : Bekérdező (1)
Tudásmorzsák és érdekességek a darabról… Hallottál már róluk? Hangolódj az előadásra egy rövid kvízzel:
ELŐADÁS UTÁN ⇒ FELDOLGOZÓ FELADATOK:
1 : Fontos figyelmeztetés (2)
– avagy: akasztjuk a hóhért –
• Most, hogy megnéztétek az előadást, bánjatok ugyanúgy Bodó Viktor figyelmeztető soraival, ahogy az alkotók bántak a darabbal. Tekintsétek alapanyagnak a szöveget, és “szedjétek ízeire, piszkáljátok, rongáljátok” meg szabadon: írjatok belőle nézői figyelmeztetést azoknak a kortársaitoknak, akik még nem látták a darabot!
Olvassátok fel egymásnak a szövegeiteket!
2 : Bekérdező (2)
Ha minden kérdésre helyesen válaszolsz, akkor nagyon odafigyeltél az előadás közben. A játék végén értékeléssel és eredmény-giffel várunk:
3 : Bekérdező (3)
Elmélyült érdeklődésed további tanúbizonysága lehet, ha a MŰSORFÜZETben olvasott információkra is emlékszel.
A Mosó-csapat értékelésére és az eredmény-gifre ezúttal is számíthatsz a játék végén: