BOROSS MARTINNAL, NEUDOLD JÚLIÁVAL ÉS SZABÓ-SZÉKELY ÁRMINNAL →
Hárman dolgoztátok ki a koncepciót. Hogy állt össze a csapat?
M: Julival és Árminnal ugyan évfolyamtársak voltunk a Színműn, és Árminnal már több előadásban dolgoztunk együtt, ez a hármas a Kiváló dolgozók kapcsán alakult ki. Palival egy ideje kerestük a módját, hogy hogyan jelenhetne meg a társadalmi színház az Örkényben, és olyan nyelvek, amiket én a STEREO AKT-tal és a munkásságommal képviselek: pl. részvételiség és dokumentarizmus. Az Örkénynek nagyon progresszív és aktív közösségi színházi tevékenysége van, aminek Juli áll az élén, ismertük egymás munkáját.
J: Ez az együttműködés már ott elkezdődött, amikor az SZFE most végzős drámainstruktor osztályának közösen tartottunk kurzust, ez egyfajta előkészítés, bemelegítés volt, amibe a hallgatók is sok inspirációt hoztak.
Kik a Kiváló dolgozók? Miről szól ez az előadás?
Á: A kiváló dolgozók azok az emberek, akik nélkül nem működne a világ. Kevés szó esik róluk, evidenciának kezeljük, hogy léteznek és dolgoznak, az őket érintő problémákat általában a szőnyeg alá söprik. Pedig nem ezt érdemelnék, mert létfontosságú munkát végeznek, jellemzően nagyon kevés megbecsülésért. Hivatástudatból dolgoznak, másokról vesznek le terheket, hogy mások elvégezhessék a társadalmilag honoráltabb munkákat. Szerintem mindannyian több ilyen embert ismerünk, ők mind kiváló dolgozók, nem csak az a tíz, egyébként egytől egyig rendkívüli ember, akik “civilként” részt vesznek a projektben. Konkrétabban: az előadásban szociális és egészségügyi dolgozók, vagy otthon gondoskodó munkát végző emberek szerepelnek. Jelen vannak születésnél, betegségnél, halálnál, nevelik azokat a gyerekeket, gondozzák azokat az időseket, akiket a családtagjaik nem tudnak vagy nem akarnak.
M: Az egyik próbán Tamás, a gyermekfelügyelő keserű humorral jegyezte meg, hogy “mi és az intézetünkben nevelt gyerekek csak visszük a kasszából a pénzt”. Hamar kiderült, hogy minden civil közreműködő azt érzi a maga területe felől nézve, hogy ez az attitűd jellemző a döntéshozók (és sokszor a társadalom) széles körében is. Az a hozzáállás, hogy ők és az általuk ápolt, gondozott, nevelt emberek nem termelnek, “csak viszik a kasszából a pénzt”. Olyan példákat kerestünk a civil közreműködőink életéből, amelyek rendszerszintű problémákra világítanak rá, és amelyekkel az emberek nagy része csak szélsőséges élethelyzetekben szembesül. Holott a gondoskodási válság egy társadalmi válság, ami súlyosabb mint tíz koronavírus járvány. Az a különbség, hogy ez a válság lappangó és állandó, nincs rajta médiafigyelem, és nem rendelkeznek hatalommal azok, akik a rendszer legnagyobb kárvallottjai. Olyan régóta tart, hogy már fel sem tesszük a kérdést, hogy távolodtunk el olyan alapvető normáktól, hogy minden embernek joga van születésétől a haláláig méltóságteljes életet élni. Evidenciának tűnik? Hát, sajnos a legkevésbé sem az.
Miért a gondoskodásra fókuszáltatok?
M: Juli drámainstruktor osztálya csinált interjúkat különleges szakmákban dolgozó emberekkel, ami nagy inspirációs forrás volt, ezt továbbgondolva hirdettünk egy workshopot egy évvel ezelőtt olyan embereknek, akik valamiért nagyon büszkék a munkájukra.
Á: Eredetileg az volt az elképzelés, hogy a munka fogalmán keresztül beszéljünk a társadalomról. Ez azért tűnt jó találatnak, mert úgy látjuk, hogy a munka és a cserébe elérhető fogyasztás határozza meg az emberek nagy részének életét. Az első előkészítő workshopon ennek megfelelően színes palettáról jöttek emberek, a multi vezérigazgatóból lett árufeltöltőtől a tűzoltón át a régészig. Volt köztük egy idősgondozó, és az már akkor kirajzolódott, hogy a személyisége és a munkája is érzékenyebb témákat hoz be.
M: Aztán pont márciusban, a karantén elején kezdtük újra a Kiváló dolgozók előadás előkészítését, amikor mi is különleges állapotban voltunk, és a közbeszéd is egészen új nézőpontból fordult régi tematikák felé, hirtelen minden más fénytörést kapott. Ármin küldött egy cikket a spanyol egészségügyi helyzetről azzal, hogy szerinte ez a témánk. Sokkolóan hatott, hogy az egészségügyi dolgozók azért nem tudják végezni a gondoskodási feladatukat, mert védőfelszerelések hiányában tömegesen megfertőződnek.
Á: Hirtelen tele lett a média azzal, hogy mekkora ember- és eszközhiány van a magyar egészségügyben, mennyire túlterheltek az egészségügyi dolgozók, hogy a szülők hirtelen elkezdték értékelni, hogy valaki foglalkozik a gyerekükkel reggeltől délutánig, stb. Tehát bizonyos szakmák szerepe látványosan felértékelődött, de olyan pironkodó, magunkat szégyellő módon, hogy igen-igen eddig is tudtuk, hogy milyen fontos ez, csak nem foglalkoztunk vele. A karantén alatt hallgattunk Kováts Eszter szociológussal, a gondoskodási válság szakértőjével egy hosszabb beszélgetést, és összeállt, hogy ez az, amit keresünk. A szűkebb fókusz, ami alkalmas arra, hogy tágabb problémákat is behozzon. A második workshopon, ami már a gondoskodó szakmákra fókuszált – és fontos hívószava volt, hogy olyan embereket keresünk, akik “láthatatlan” munkát végeznek -, mindannyian éreztük, hogy ez egy nagyon erős téma, nagyon erős emberekkel. És nemcsak a szociális szféra felháborító lestrapáltsága miatt, hanem azért is, mert az életünk olyan részeivel szembesít minket, amikről szeretünk elfeledkezni, amitől félünk, amit úgy érzünk, hogy nem tudnánk megoldani – ezért segítséget kérünk ezektől az emberektől. Az is elég hamar világos lett, hogy ezeket a félelmeket (születéssel, betegséggel, öregséggel, halállal kapcsolatban) a társadalom erősíti fel, mivel nem kínál emberséges alternatívát a problémákra. A kiváló dolgozóink, a téma gyakorlati szakértői, mindent tudnak a szakmájukról és arról, hogyan lehetne a problémákat megoldani, mégsem hallgatják meg őket. Ehhez tud platformot nyújtani ez az előadás.
Miben más ez a próbafolyamat az Örkényben megszokott munkamódszerekhez képest?
J: A próbafolyamat első részében inkább a közösségi színházcsinálás elvei és munkamódszerei érvényesülnek. Olyan színpadi helyzeteket kell találnunk, ahol a civil szereplők önazonosak lehetnek. A résztvevők nem egy írói vagy rendezői vízióhoz csatlakoznak az alkotói energiáikkal, hiszen számukra autentikus színpadi világot kell teremteni. Így szoros együttműködésre és partnerségre épül az alkotómunka és a kommunikáció, úgyis mondhatjuk kevésbé hierarchikus struktúrákra. A civil szereplők a színpadon bemutatott történetek és ügyek szakértői, így velük közösen határozzuk meg a formát, a tartalmat és valamelyest a színpadképet is. A próbafolyamat elején tehát nem egy kész koncepcióval, hanem egymással ismerkedünk meg. Ez egy alapos kutatás, ahol mi főként kérdezünk, megfigyelünk, jegyzetelünk, dokumentálunk. A következő fázisban megerősítünk, kombinálunk, felnagyítunk, sűrítünk, a személyes történetek sorát összefüggések szerint rendezzük. Különösen fontos, hogy bizalom épüljön a résztvevők között, és hogy közös ügyként éljük meg a munkát. Mivel ez egy nagyszínpadi produkció, ami a repertoárba kerül majd, a próbafolyamat egyes szakaszaiban olyan szempontokat is figyelembe kell venni, amit minden más Örkényes produkciónál is. Izgalmas, hogy ezek a törvényszerűségek miként egyeztethetőek össze.
Miért fogott bele ebbe az Örkény?
J: Kilencedik éve működik a színházban egy közösségi és művészetközvetítő műhely, ÖrkényKÖZ néven. Beszélgetéseket, workshopokat, civil alkotócsoportokat szervezünk, közösségi térként működtetjük a színházat. E vállalkozás mögött a színház társadalmi felelősségvállalásának kiszélesítése áll. Feladatunknak tekintjük, hogy olyan szellemi műhellyé alakítsuk a színházat, amely partnerként tekint a közönségére, és fórumot teremt ahhoz, hogy a körülöttünk lévő világhoz a viszonyunkat értelmezzük és konstruktívan alakítsuk. Ezekhez a szándékokhoz illeszkedik a Kiváló Dolgozók is. Az előadással és a kísérőprogramjaival nyilvánosságot szeretnénk teremteni méltatlanul és felháborítóan mellőzött, láthatatlanságba taszított ügyeknek, közösségeknek, kevésbé szerencsés embertársainknak. Jó volna, ha a városi színházak nyitnának, és új közönségrétegeket szólítanának meg új technikákkal, és ezáltal demokratizálnák a kulturális hozzáférést. A társadalmi elköteleződés mellett, színházilag az is izgalmas, hogy egy másféle esztétika jelenik meg a színpadon. Az Örkényben igény van a kísérletezésre, új utak felfedezésére.
Martin, neked mit jelent ez a munka, más ez, mint egy STEREO AKT-os produkció?
M: A munkamódszer nem nagyon tér el: hossza kutatómunkát követően az első három hét egy kollektív alkotófolyamat, kvázi workshop, amibe a színészek és a civil résztvevők is aktívan részt vesznek. Ezután alakul ki az előadás struktúrája, szövegkönyve, amit már klasszikusabb módszerekkel lehet kezdeni próbálni. Szerencsére hozhattam olyan alkotókat – (pl díszlet- és jelmeztervezők, videósok, hangdesigner), akikkel összeszokott módon dolgozunk együtt. Rendezőként, az egyik legfontosabb szempont, hogy milyen széles körhöz jut el egy-egy előadásom. Vannak olyan – amúgy sikeres – STEREO AKT előadásaink, amiket még ha hússzor játszunk, akkor is csak ezren látják, ezt a nézőszámot három előadás alatt meghaladjuk itt az Örkényben.
A színészek hogy fogadták a „civileket” és a kihívást? Kihívás ez nekik?
M: Kíváncsisággal és csodálattal fogadták őket, de érezhető volt a megszeppenés is: “hogy a fenébe leszünk mi valaha is olyan igaziak, mint ezek az emberek?” Amikor ezt a két, szakmájuk iránt élni-halni tudó közeget: a színészekét és a segítő szakmákban dolgozókat egymás mellé ültetjük és ez a két világ párbeszédbe kerül egymással, az gátakat szakít fel mindenkiben. Ég és föld a két közeg, de közben mégsem, mert mindenki egytől-egyig idealista a maga módján. Mindenki kipróbálná kicsit, hogy milyen a másik helyében lenni, de csak egy rövid időre, hogy az átélhető legyen. Hisz mindenki a saját hivatását űzi legszívesebben már-már megszállottan.
És mit vártok, vajon hogy fogadja majd az Örkény közönsége ezt a szokatlan előadást?
J: Kíváncsian várjuk. A kísérőprogramokkal igyekszünk minél több lehetőséget kínálni arra, hogy ez kiderüljön. Az ügy akkor éri el a célját, ha közönség véleménye és tettvágya is artikulálódik és lendületet kap a színházban. Tehát reményeink szerint aktívan és hangosan fogadják majd. Szerintem arra az aggodalomra, hogy olyan elvárásokat támasztanak vele szemben, mint egy itt megszokott előadás esetében, nincs ok. Az autentikusságnak, a valóságnak egyfajta mágiája van a színpadon. Itt nem a drámai hősökkel való azonosulás, a térben és időben való eltávolodás, a fikcióban átélt valós tapasztalat, vagy egy dramaturgiailag mesterien megszerkesztett történet hozza meg a sokak által áhított katarzist vagy elragadtatást, hanem az, hogy lehetőségünk nyílik a saját valóságunkra ránézni. Eltűnik a távolság a nézőtér és a színpad között, közös nyilvánosságot kapnak az „itt és most”-hoz kötődő ügyeink, és ez a valóság újrafelfedezésére teremt lehetőséget. Óriási ereje van annak, amikor az egyes emberek felfedezik és megélik, hogy közösek a történeteik és a problémáik.