szaturnusz gyűrűje
szaturnusz gyűrűje
online műsorfüzet
„Megmondták neki,
nehogy megforduljon, vagy visszanézzen,
csak menjen fölfele szépen
én meg mögötte
Alvilágból a fényre ki,
hol múltam vár, a fenti lég.
Azt is megmondták neki
egy pillantás elég,
s elveszít örökre.”
(Carol Ann Duffy: Eurüdiké – részlet
Fordította: Kappanyos András
A teljes vers ITT olvasható →)
Orpheusz a görög mitológiában híres dalnok és zenész, akinek varázslatos művészete nemcsak az embereket bűvöli el, hanem még az isteneket, sőt a természetet is. Orpheusz apja Oiagrosz folyóisten, anyja pedig az epikus költészet múzsája, Kalliopé. Orpheusz felesége Eurüdiké, aki kígyómarástól hal meg. Orpehusz leszáll érte a holtak birodalmába. Lantjátékával Kerberoszt, az alvilág kutyáját, a dühöngő Erinnüszöket, Perszephonét és Hadészt is meghódítja. Hadész engedélyt ad neki, hogy visszavigye Eurüdikét a földre, azzal az egy feltétellel, hogy Orpheusz mindaddig nem néz hátra, míg felesége a napvilágra nem ér. Orpheusz boldogan elindul Eurüdikével, de megszegi a tilalmat, mert visszatekint rá, s az asszony abban a pillanatban örökre eltűnik a holtak birodalmában. Orpehuszt az őrjöngő bakkhánsnők tépik szét, teste darabjait szétszórják, amelyeket később a múzsák szednek össze és temetnek el. Orpheuszt a zenéjétől elbűvölt madarak, állatok, erdők, kövek, fák is megsiratják. Orpheusz árnya leszáll az alvilágba, és egyesül Eurüdikével. A Hebrosz folyóba dobott feje Leszbosz szigetére sodródik, ahol Apollón fogadja magához. Leszbosz szigetén Orpheusz feje szüntelenül prófétál és csodákat művel.
(Mitológiai lexikon)
FRANZ CAUCIG: A SÍRÓ ORFEUSZ (olaj, vászon, 19. század)
ANNAMARI Kurva okos csávó, rá fog jönni, hogy vissza kell jönnie
CSABA Hova vissza? Nem várja itt senki. Megbukott
ANNAMARI De föl fog állni. Mindenből föl lehet állni
CSABA És akkor ott fog állni egymagában
ANNAMARI Nem lesz egyedül
CSABA Ki lesz mellette?
ANNAMARI Nagyon sok fiatal vágyik erre a fajta… könyörtelenségre
CSABA Az a baj, hogy te a mai napig nem engedted el
ANNAMARI Én? Én pont hogy elengedtem
CSABA Mert hozzád ragaszkodott. Téged nem rúgott ki
ANNAMARI Mondtam, hogy kirúgott
CSABA Jó, de aztán évek múlva
ANNAMARI Engem úgy rúgott ki, hogy az megváltás volt
CSABA Én nem foglak kirúgni
ANNAMARI Tudom
CSABA De elengedni se foglak. Hiába jössz mögöttem, én nem fogok visszanézni. Bárhogy rimánkodsz, bárhogy sírsz és könyörögsz
(Részlet a darabból)
… “van jó néhány olyan színház, ahol a rendező vagy a társulat nevét írják a szerző helyére, és szerintem ez így van jól. a kilencvenes évektől kezdve azt lehetett látni, hogy az erős rendezőegyéniségek többsége önállóan, egy saját szerző vagy a társulat improvizációinak segítségével állítanak elő drámaszövegeket, sőt ha klasszikusból indulnak ki, azt is átformálják a saját képükre és hasonlatosságukra. Nincs értelme ezt letiltani, vagy akár vitatkozni rajta, hogy ez jó vagy nem jó, hiszen ez van, ez a valós helyzet, és kétségtelen, hogy többnyire tényleg ezzel a technológiával készülnek ma a jelentősebb előadások”…
Kárpáti Péter drámaíró, színházi dramaturg, rendező, a Játékszín, a Kolibri Színház, az Új Színház, a Bárka Színház, majd a tatabányai Jászai Mari Színház dramaturgja volt, 2005 és 2021 között a Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályvezető docense. Jelenleg a Freeszfe és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem osztályvezető tanára, illetve tanít az ELTE-n is. Több, mint húsz előadást rendezett, a Trafóban, a Jurányi Házban, a Színművészetin és független társulatoknál. Ez az első kőszínházi munkája.
“Korábban én is írtam úgy, hogy az elkészült darabokat leadogattam különféle színházaknak. Csináltam ennek a sokkal jobb verzióját is, amikor felkérésre írtam úgy, hogy előre tudtam, ki lesz a rendező, szerettem is, amit csinál, de azt kell, mondjam, hogy még ez is kiégéshez vezet. Teljes bezáruláshoz, ami a színház esetében azért különösen nyomasztó, hiszen eleve csak közösségben létezik. Onnan kiszorulni, hát ez maga a magány. Két lehetőség van: vagy egyáltalán nem törődsz vele, hogy hol fogják bemutatni a darabodat és mi lesz vele (…), vagy pedig elkezdesz saját előadásokban gondolkodni vagy egy társulathoz tartozni. Egy klasszikus darabot minden esetben a szerző nevével azonosítunk.
A plakáton ez áll nagybetűvel: Shakespeare, Othello. Egy filmet azonban legtöbbször a rendezője jegyez. Pedig a színházi előadások egy részében is sokkal inkább a rendező a meghatározó. Általában épp a jelentősebb előadások esetében. Nyugaton már régóta, de most már nálunk is van jó néhány olyan színház, ahol a rendező vagy a társulat nevét írják a szerző helyére, és szerintem ez így van jól. a kilencvenes évektől kezdve azt lehetett látni, hogy az erős rendezőegyéniségek többsége önállóan, egy saját szerző vagy a társulat improvizációinak segítségével állítanak elő drámaszövegeket, sőt ha klasszikusból indulnak ki, azt is átformálják a saját képükre és hasonlatosságukra. Nincs értelme ezt letiltani, vagy akár vitatkozni rajta, hogy ez jó vagy nem jó, hiszen ez van, ez a valós helyzet, és kétségtelen, hogy többnyire tényleg ezzel a technológiával készülnek ma a jelentősebb előadások. (…) Már a kilencvenes években Schilling Árpád Tasnádi István drámaíróval így dolgozott együtt a Krétakörben, de hogy külföldi példát is említsek, Peter Brook mellett Jean Claude Carriere író vállalt ilyen állandó, kvázi bedolgozó munkát. Persze sokan vitatják, hogy ezek a konkrét színészekre írt vagy improvizációs technikákkal alakuló szövegek végül is drámák-e vagy sem. Ez érdekes kérdés. Amikor a kétezres évek elején újraindult a Rivalda, az évad legszebb drámáiból készülő antológia, Háy Jánossal véletlenül részt vettünk a szerkesztésben, és komolyan érvelnünk kellett amellett, hogy Pintér Béla előadásainak szövege önmagában is színdarabnak tekinthető, sőt kiváló drámák. Ma már ez természetes, de akkoriban még megkérdőjelezte egy színházi szöveg érvényességét, ha az az előadással szinte párhuzamosan jött létre.”
„Nagyon sokféle improvizáció létezik, a módszer, amit barátaimmal, kollégákkal kidolgoztunk, leginkább azt a rendezői-forgatókönyvírói hagyományt követi, ahogyan John Cassavetes vagy Mike Leigh is dolgozott. Együtt gondolkodunk a színészekkel, közösen találjuk ki, miről szóljon a darab, milyen módon legyen köze a világhoz. Mindenki hozza a saját ötleteit, a saját mondatait, szinte ő alkotja meg a saját szerepét. Végül létrejön egy igazi darab, csak épp nem egy egyes szám első személyben alkotó drámaíró gondolatai mentén, hanem aszerint, hogy a közösség mit szeretett volna együtt létrehozni. Az írói tudás és tehetség itt ahhoz kell, hogy a sok-sok kis töredékből kirakja az egységes képet, mint a puzzle-ban. Ilyen módon darabot írni nem könnyebb vagy kevésbé értékes, hanem más.”
“A kollektív alkotások térhasználatának markáns jellemzői a talált tér és a minimalizmus. Érdekes, hogy egy befogadó színház (…) gyakran kényszerűségből tölti be a talált tér funkcióját. A próbafolyamatoknak máskor alkotótáborok vagy lakások, egyéb külső helyszínek adnak otthont, ahol lehetőség van szélsőségesebb kísérletezésre is. Majd később, már az előadásra fordulva ezek a kísérletek is többnyire átkerülnek egy hagyományos színházi térbe, ahol a talált tér mint az előadás dramaturgiai meghatározója és a black box önkéntelenül is viszonyba lép egymással. Talán ebből is fakad az ezekre a darabokra jellemző látványbeli minimalizmus, hogy a környezet tárgyakból és hangulatfestő térelemekből áll össze. A minimalizmusnak dramaturgiai jelentősége van: a tér és a darab vizuális világa az alkotófolyamat közben fokozatosan alakul ki, így egy-egy új látványbeli gondolat a próbafolyamat egész további menetére, a darab dramaturgiájára is kihathat.
Ezek az előadások szándékosan nem törekszenek tökéletességre, mondhatni, nem szépek – és semmiképp sem szépelgők. Azáltal keresik a valóságosat és az emberit, hogy a rendező nem vár el színészi „alakítást”. A közös munka ellenben őszinteséget és kitárulkozást követel a résztvevőktől az alkotófolyamat során, és ha ott kialakult a bizalom, az aztán átöröklődik az előadásokra is. A néző érzi: beavatást nyer valami belső titokba, még ha nincs is szoros viszonyban az előadókkal. Általánosságban megfigyelhető, hogy a kollektív alkotófolyamat végén az előadók önmagukként állnak a színpadon, és még csak az sem követelmény feléjük, hogy estéről estére ugyanazt játsszák. Különböző mértékben, de mindig megvan a lehetőség arra, hogy a produkciót a próbafolyamat lezárulta után is az egyes előadók aznapi állapota alakítsa.”
(Trömböczky Napsugár – Zsigó Anna: Buszról elkapott pillanat. A kollektív alkotások esztétikája → )
Zsolt a darabban egy fuvarost játszik. Péter azt szerette volna, ha az autóvezetést nem egy kormánnyal ábrázoljuk, hanem zenével. Ha Zsolt autója egy elektromos hangszer, a vezetés pedig live act. Az én hangjaimból Zsolt keveri a zenét: előadásról-előadásra a saját ízlése szerint élőben puhítja, gyorsítja, vált ritmust. Izgalmas volt kitalálni, hogyan tudom azt a rendszert felállítani, amelyben Zsolt nem veszik el, de kihívás számára. Ha könnyű lenne, nem lenne valódi a helyzet, így viszont úgy kell figyelnie, mint a vezetésnél. Ha az ember nem figyel, elalszik…
A darabban a Zsolt és Annamari nevű figurák múltjáról van szó. Egy elfeledett, régen sikeres zenekar emlékéről. Az én feladatom részben az volt, hogy kitaláljam, milyen lehetett ez a zenekar, és ehhez képest milyen Annamari későbbi szólókarrierje – ezek alapozzák meg az előadás zenei világát. Közösen ötleteltünk, inspirációkat kerestünk. Az előadásban is elhangzik David Bowie neve, Björk és a Radiohead – főleg ők ihlettek meg, belőlük kiindulva született meg Annamari dala is, ötvözve a saját stílusommal. A dal szövege Carol Ann Duffy Eurydice című verse, Annamari választotta. Kicsit meghúztuk az eredeti szöveget, és azon dolgoztunk, hogy minél inkább dalszövegszerű legyen: valahol énekelt dallam, valahol inkább beszédszerű. Több verzió készült, felvettünk valamit, aztán az alapján mentünk tovább. Lépésről lépésre haladtam a szövegben, aztán Annamarival egyeztettük a dallamot. A végére pedig még egy táncbetét is bekerült, ott az egész kinyílik egy nagy bulivá.
(Szabó Sipos Ágoston zeneszerző)
1/10 anonim válasza:
Fhú…
Oké, végülis egy 19 éves is technikailag még “tini”, szóval nem az a fő gond, hogy itt csajozol. A fő probléma ennek a mikéntje. Tudod, egy valamire való párkapcsolat az nem erről szól, hogy “na, ülj be a kamionba, és csak legyél ott”.
2020. AUG. 9. 19:58
2/10 anonim válasza:
Közös program meg a kollektív rejszolás a benzinkúton, vagy hogy gondoltad?
2020. AUG. 9. 22:47
3/10 anonim válasza:
Fujj pont ma mesélte kamionos haverom hogy vannak a cégnél ilyen párok és full igénytelenek. A csaj bokorba szarik, volt hogy 1 hétig!!! nem fürödtek, és null 24be együtt vannak. Haver szerint megvan a havi 1 milla nekik, de nagyon gáz az egész
2020. AUG. 9. 22:48
4/10 anonim válasza:
Én imádnám, de kövér vagyok, öreg, és párkapcsolatban élek 😀 De mindig vágytam a kamionozásra, csak nem tudok vezetni, meg egyébként sem egy nőies munka. Kamionost meg soha nem sikerült kifognom, bár kétszer majdnem.
32N
2020. AUG. 9. 23:13
5/10 a kérdező kommentje:
Hát igen valóban igenytelen meló én igazából csak a pénzért csinálom 2 éve vagyom most már kint 10 milional tartok most fiatalon megszedem magam és találok valami normális melót
2020. AUG. 10. 04:52
6/10 anonim válasza:
Ezt az eletet jozan ember nem viseli el..
2020. AUG. 11. 00:01
7/10 anonim válasza:
Jól van álmodozz tovább,tudod mikor keresel te 2-év alatt 10-millát,a hülyék a túloldalon laknak..
2020. AUG. 12. 03:18
8/10 a kérdező kommentje:
7# figyelj 1 év alatt megvan több mint 5 milla havi 720 ezer ft osztrák cégnél vagyok és szerintem ez elég kevés azért ézert a meló ért.
2020. AUG. 12. 06:28
9/10 anonim válasza:
Megvan csak semmi életed,se bulik , se nők! a fiatalságodat elcseszed a pénzért, csak tudod ezek az évek soha nem jönnek vissza. a pénz meg soha nem elég, kár hajkurászni.
2020. AUG. 12. 08:45
10/10 anonim válasza:
Várjunk már, mégis miért lenne igénytelen meló? Ne viccelj már, hogy nem tudsz kiadni pár eurót egy zuhanyra a benzinkutakon.
Az én apám kamionos és voltam vele kint párszor. Voltak olyan cégek ahov. bemehettek a kamionosok is fürdeni, kajálni meg leülni. Tisztán tartotta a kamiont, sokat takarítottuk, mosogattunk minden kajálás után, ha volt időnk kinyitottuk a kamion hátulját és ott főzőcskéztünk. Néha még bent is a kamionban mikor rossz idő volt.
Szóval ez inkább csak igényesség kérdése. Nem kéne arra fogni, hogy hát ez ilyen, nem lehet megoldani.
Egyébként lány vagyok, sokat pisilek és az azért eléggé kellemetlen volt mikor 4 órája egy benzinkút, pihenő vagy vendéglő se volt az út mellett. Szóval egy lánnyal azért megkell ám állni elég sokat, lehetőség szerint várost is kell majd nézni. Mi amikor csak tudtunk akkor mentünk. Sőt, eléggé sokat fogsz rá költeni mert ha naponta akar fürdeni és csak fizetős wc-k vannak akkor nem lesz az olcsó.
2020. AUG. 14. 15:52
GYAKORIKÉRDÉSEK.HU
(Figyelt kérdés)
2021. FEBR. 5. 13:41
1/18 anonim válasza:
77%
A pasik azért piálnak, hogy az anyukának beinduljon a tej. Hagyomány. Ennyi.
2021. FEBR. 5. 13:43
A tejfakasztó ötlete tíz évvel ezelőtt született. A buszon találkoztam Annamarival, és épp egy tejfakasztóra tartottam. Annamari megkérdezte, nem szégyelljük-e magunkat, hogy ott fekszik az anya a kórházban szétvágott hassal, a férfiak meg isznak a barátaikkal. Később elgondolkodtam ezen, és mélyen elszégyelltem magam. Rájöttem, hogy ez egy rossz szokás. Hosszú évek alatt összeírtam egy csomó ötletet, gondolatot ezzel kapcsolatban. Aztán egyszer csak felhívott Pétert, hogy van egy előadásötlete, aminek pont a tejfakasztó a témája.
(Nagy Zsolt)
PÖZSÓ Isti, az isten áldjon meg, szükségem van egy kis segítségre! Te vagy ott, a tűzközelben
ISTI Berúgtál? Miről beszélsz?
PÖZSÓ Hetek óta egy kortyot se! Tűkön ülök null-huszonnégy!
ISTI És mit tudok segíteni?
PÖZSÓ Elég sokat. Össze kéne rakni a névsort. Nekem fogalmam sincs, kik azok a faszok, akikkel barátkozik
ISTI Ki? Ki barátkozik?
PÖZSÓ Zsolt! Zsolt, Zsolt, Zsolt, nem érted?
ISTI Úristen! Kislány vagy kisfiú?
PÖZSÓ Még nem tudom
ISTI Hogyhogy? Ő mit mondott?
PÖZSÓ Csak annyit, hogy beindult
ISTI Még nincs meg a gyerek?
PÖZSÓ Szerintem már megvan azóta
ISTI Mióta?
PÖZSÓ Beszéltem Bettivel, nagyon zavaros volt
ISTI Mit mondott?
PÖZSÓ Valami ónémet bölcsőről gagyogott. És hogy Kaposvárott lehet átvenni a Sparnál. De hogy ezt ne mondjam meg Zsoltnak. De amint megmondtam, rögtön tudta, miről van szó
ISTI Miről? Nem értem, milyen ónémet bölcső?
PÖZSÓ Ez volt a jelszó, gondolom
(Részlet a darabból)
Betti dala egy szülés-élmény, a szülés zenei metaforája. Miközben Zsolt gépe működésbe lép, bekúsznak fölé Betti álomszerű dallamai. Sokat dolgoztunk rajta közösen, figyeltem a próbát, gondolkodtunk. Nem éreztem, hogy előre le kéne gyártanom valamit, mert azt akartam, hogy kapcsolódjon a színpadi ügyekhez. Nem volt könnyű, hogy ne egy az egyben egy szülés vagy túlszépelgő zene legyen. Nagyon izgalmas volt a közös munka. Az a fajta bizalom, amivel Péter az alkotótársai felé fordul, hatalmas biztonságot ad és igazán inspiráló.
(Szabó Sipos Ágoston)
CSABA Amúgy összejárhatnánk szerintem
ZSOLT Hogy megbeszéljük a régi dolgokat?
CSABA Van miről beszélni, nem?
ANNAMARI Azt kell tudnod, hogy olyan lehetőség kapujában álltunk, amire még nem volt példa Magyarországon
BETTI Te énekeltél
ANNAMARI De ő volt a zene valójában: a Zsolt. Ő volt a zene. Csabi volt a menedzser. Ők ketten vezették. De akkor mindenkinek ez volt az élete. Ennek a komolysága meg krézisége is
ZSOLT De ha ma azt mondod egy húszévesnek, hogy Szaturnusz Gyűrűje, akkor fingja sincs, azt hiszi, egy köd, egy bolygó
ANNAMARI Igen, igen, ez ilyen
ZSOLT Kurvára volt, és már kurvára nincs
(Részlet a darabból)
Eleinte egy reykjavíki punk klub színpadát képzeltük el, aztán elvetettük ezt az ötletet. Úgy éreztem, hogy a darabbeli balesetből kell kiindulnunk. Épp autóban ültem, amikor megálmodtam ezt a szerkezetet, egy leégett furgon hátsó részét. Az utcában, ahol lakunk, van egy kőfejtő, ott van egy ilyen szerkezet-váz. Nem akartunk realistán, konkrétumokat ábrázolni, már csak az álom-vonal miatt sem. Eleinte az volt a terv, hogy a díszlet egy vázból fog állni, de a díszletraktárban sétálva találtunk két platót – ott született az ötlet, hogy ez a lakókocsi ketté legyen szakadva. a szerkezetben elhelyezett kanapé pedig még az eredeti színpad-ötletből emelődött át ebbe a koncepcióba, a reykjavíki klub backstage-éből.
(Veronika Keresztesová látványtervező)
Annamari: Fiktív a történet, de sok minden valóban megtörtént velünk, amit ez az előadás érint. Vissza kellett néznünk. Megszeretni a múltat és kimondani, ha maradtak elvarratlanságok vagy rossz érzések. Már most van, ami feloldódott ennek hatására. Az előadásban mondom, hogy megpörgetett minket az élet. Tényleg volt egy olyan tíz-tizenöt év az életünkben, amikor hatalmas intenzitással éltünk, egy fura világban, aminek nem sok köze volt a praktikumhoz, a földön álláshoz. Mintha ezt az időszakot egy másik bolygón töltöttük volna.
Zsolt: Az elmúlt években én nem is gondolkodtam rajta, hogy mi történt velünk a Krétakörben. Annyira mást csinálok azóta. Tíz év. Rengeteg idő! Rengeteg szálloda, ember, kapcsolat, helyszín, tapasztalat. Örök életünkre ki fog tartani.
Zsolt: Mindig azt kerestük a munkáinkban, hogy hogyan lehetne kilukasztani a fikciót, és hogyan lehetne a lehető legközelebb kerülni a valósághoz. Az embereket is ez érdekli, hiszen a színház élő műfaj. Hogyan lehet olyan állapotba kerülni, hogy a legközelebb legyünk a valósághoz, de mégse lépjünk át oda. Nézd! Most történik meg vele az a pillanat, most szakad el nála a cérna, most fogja elsírni magát, és még mindig nem sírta el magát, hanem hoppá! Röhögni kezdett! Ez az, amit keresünk a színházban.
Annamari: A színházban az az érdekes, hogy az ember kívülről nézi, ahogy két-három-négy ember beszélget. Azt nézed, hogyan figyelnek, hogyan reagálnak egymásra, és nézőként te is részt veszel a dialógusban. Az ember magában is párbeszédet folytat, kommentálja az eseményeket. Ezekben a jelenetekben mi nem ketten-hárman-négyen vagyunk, hanem annyian, ahányan a teremben vagyunk, és mindenkivel van valamilyen viszonyunk.
(Láng Annamária, Nagy Zsolt)
Örkény István Színház Nonprofit Kft.
Felelős szerkesztő: Mácsai Pál
Szöveg: Varga Zsófia, Oltean Márk e.h., Tajti Boglárka Roberta e.h.
Az interjúkat készítette: Oltean Márk és Tajti Boglárka Roberta
A műsorfüzetet szerkesztette: Varga Zsófia
Előadásképek: Horváth Judit
Plakát: Nagy Gergő
Kiadvány: Weiszer Márk
Online műsorfüzet: Hudáky Rita
Az előadás szövege a színészek improvizációinak felhasználásával készült.
Az előadást egy részben játsszuk, hossza kb. 1 óra 45 perc.
Az előadást 14 éven felüli nézőinknek ajánljuk.
···
JÁTSSZÁK:
Polgár Csaba,
Nagy Zsolt,
Láng Annamária m.v.,
Szandtner Anna,
Znamenák István,
Novkov Máté,
Józsa Bettina,
Ficza István,
Jéger Zsombor
···
RENDEZŐ: Kárpáti Péter
DRAMATURG: Varga Zsófia
LÁTVÁNY: Veronika Keresztesová
ZENE, SOUND DESIGN: Szabó Sipos Ágoston
MOZGÁS: Vadas Zsófia Tamara
FÉNY: Balogh Csaba Andor
MÉDIADESIGN: Herpai Máté
HANGEFFEKTEK: Baranyai Illés
DRAMATURG-GYAKORNOK: Oltean Márk e. h.
ASSZISZTENS-ÜGYELŐ: Veres Emőke
ASSZISZTENS-GYAKORNOK: Tajti Boglárka Roberta
SÚGÓ: Kovács Henrietta