SZÍNHÁZ-
PEDAGÓGIA
SZÍNHÁZ-
PEDAGÓGIA
● A színház iskolája (3.)
Konferencia a versmondásról, a hangzó költészetről az Örkény Színház és a Magyartanárok Egyesülete szervezésében
2020. január 11.
Az egész napos program egy délelőtti Anyám tyúkja (2.) előadással kezdődött, amelyet pódiumbeszélgetés és tudományos konferencia követett.
Pódiumbeszélgetés
Résztvevők: Mácsai Pál rendező, valamint Csuja Imre, Pogány Judit, Takács-Nóra Diána, Znamenák István és Zsigmond Emőke
Moderátor: Hudáky Rita
Tudományos előadások
Gajdó Tamás: A költő és tolmácsa – a magyar előadó-művészet történetéből
Várady Szabolcs: Hogy él a vers a színpadon?
Mészáros Márton: A rap és a slam archaikus gyökerei – a vers szerepe az elsődleges és a másodlagos szóbeliségben
Iványi-Szabó Rita részletes beszámolója ITT olvasható.
● TANÁR I RAM – TANÁRI TRÉNING AZ ÖRKÉNYBEN
2019. május 04.
Egész napos tréninget tartottuk színházunk ifjúsági és tanári programjának , az IRAM-nak a keretében. Pedagógusok és színházi neveléssel foglalkozó szakemberek vettek részt bemutató foglalkozásainkon, majd közösen is terveztünk workshopot diákoknak A mélyben c. előadásunkhoz a ráhangolás és feldolgozás módszereivel.
Programvezetők: Bethlenfalvy Ádám, Hudáky Rita, Neudold Juli
● A színház iskolája (2.)
Shakespeare-nap az Örkény Színház, a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Shakespeare Bizottság szervezésében
2019. január 12.
Az egész napos program egy délelőtti színházi előadással kezdődött, amelyet pódiumbeszélgetés és tudományos konferencia követett.
Pódiumbeszélgetés
Résztvevők: Mácsai Pál rendező, valamint Csuja Imre, Nagy Zsolt és Polgár Csaba, az előadás főszereplői
Tudományos előadások
Nádasdy Ádám: Tegezze vagy magázza?
Bársony Márton: Falstaff, a bolondkirály
Matuska Ágnes: A játék hasznáról és káráról: közönségbevonó hagyományok a IV. Henrikben
Iványi-Szabó Rita részletes beszámolója ITT olvasható.
● Végleteket megélni Bethlenfalvy Ádám prezentációja PhD kutatásáról. Az InSite Drama és az Örkény IRAM közös programja.
2018. március 14.
A drámapedagógia fontos kérdése, hogy milyen szerepet kaphat a színházi gondolkodás az iskolai drámatanításban. Bethlenfalvy Ádám a Birmingham City University PhD hallgatójaként végzett akciókutatást a témában, Edward Bond színházelméletének és színházi gyakorlatának, valamint a brit drámapedagógia ’Living Through Drama’ nevű jelentős iskolájának lehetséges kapcsolódásairól.
Ádám a kutatás során 19 drámaórát vezetett le, 10 különböző csoporttal dolgozva. A kutatás első körében 9-11 éves gyerekekkel, a második körben középiskolásokkal dolgozott. A prezentáción bemutatja a két korosztályt megszólító drámaóráit, és az ezekhez kötődő vizsgálatokat, illetve a színház és a drámatanítás találkozási lehetőségeivel kapcsolatos kutatási eredményeket.
● A színház iskolája – Szakmai nap a Magyartanárok Egyesülete és az Örkény István színház szervezésében
2017. február 11.
Az esemény társtervezői és befogadói voltunk, három IRAM tanári tréninget tartottunk a program keretében.
Beszámoló:
● Színházi nevelési tapasztalatcsere hat magyar színház, egy norvég egyetem és egy norvég színház művészei és szakemberei között
2016-2017
A projekt az InSite Drama szervezésében jött létre, együttműködő (társult) partnerként vettünk részt. Bergenben prezentációt tartottunk az IRAM-ról, az Örkény Színházban pedig bemutató foglalkozást.
Beszámolók:
http://insite-drama.eu/norvegmagyar/
● Nemzetközi projekt – Facing the GAP
2015-2016
Az InSite Drámával együttműködésben nemzetközi ifjúsági projektben vettünk részt, amely 2016 nyarán egy budapesti ifjúsági táborral és konferenciával végződött. A Facing the Gap / Szembenézni az űrrel projekt célja az volt, hogy a jelenlegi társadalmi és kulturális válsághoz kapcsolódó drámapedagógiai módszertant fejlesszen, és lehetőséget teremts az eredmények szakemberek közötti terjesztésére. A projekthez kapcsolódott a „FAL KAPTÁR” munkája, amely 2016 tavaszán indult. Ez az alkotócsoport közösen gondolkodott és játszott a társadalomban és az egyes emberek körül lévő valóságos és képzelt, láthatatlan és megfogható falak/határok témájában.
Beszámolók:
Végéhez érkezett a Facing the GAP projekt
Tizennégy országból, három kontinensről fogadta a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt érdeklődő részvevőket a The GAP konferencia, melyet az InSite Drama és az Örkény Színház rendezett július utolsó hétvégéjén, Budapesten.
A háromnapos program a 2014 óta zajló nemzetközi Facing The Gap projekt záróeseménye volt: prezentációk, műhelymunkák, és egy színházi nevelési előadás során ismerhették meg a két éven át fejlesztett módszertant a konferencia résztvevői.
Az egyik legjelentősebb meghívott előadó prof. David Davis volt, aki még a 90-es években fontos szerepet játszott a magyarországi drámapedagógia alakulásában. Előadásában a drámapedagógia módszertanának leegyszerűsítő használata ellen beszélt, és kiemelte a fikcióban/játékban megélt komplex, drámai pillanatok fontosságát, illetve a pedagógiai és művészeti folyamatok összekapcsolódásának jelentőségét.
A konferencián nemcsak beszéltek a fiatalokról, hanem komoly szerepet is szántak nekik a szervezők: az eseményt megelőző nemzetközi ifjúsági csereprogramon résztvevő fiatalok maguk is workshopot vezettek a konferencián, valamint véleményükkel, aktivitásukkal is gazdagították a programot. Az esemény megvalósulását komoly önkéntes-sereg segítette.
A konferencián bemutatkoztak fontos hazai színházi nevelési műhelyek is, a házigazda Örkény IRAM mellett a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a Káva Színház, valamint, színházi formákat is alkalmazó civil szervezetként, az Artemisszió Alapítvány is.
A nemzetközi tanácskozást egy projekttervező-műhely zárta, ezen 15 projektötletet dolgoztak ki részletesen a résztvevők. Mint sok más anyag, ezek leírásai is megtalálhatók a projekt honlapján (www.facingthegap.eu), ahol a szervezők folyamatosan tesznek közzé a projekthez, és a konferenciához kapcsolódó szakirodalmat és tájékoztató anyagokat, melyekről a projekt Facebook-oldalán is rendszeresen küldenek értesítéseket. (https://www.facebook.com/facingthegap).
● Színház-Dráma-Iskola című konferencia ELTE, Budapest.
2015. február 12.
Az ELTE BTK Szakmódszertani Központja és a Maladype Színház tanárok, tanítók, drámatanárok, mentorok, illetve tanárjelölt hallgatók számára szervezett konferenciát. A program célja a színházi nevelés, a hazai drámapedagógia és drámafoglalkozások sokszínűségének megismerése volt.
Bemutattuk az IRAM programját.
Beszámoló:
https://www.elte.hu/content/szinhaz-drama-iskola.e.4605
● Konferencia a fiatalok zenei és színházi edukációjáról a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségének rendezésében
Pécs, 2016. május 6.
Részt vettünk a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségének szervezésében megrendezett edukációs konferencián, amely Pécsett került megrendezésre 2016. május 6-7-ig.
Téma: Zenei nevelés Magyarországon az előadó-művészet közvetítésével a kulturális alapellátás keretében. Munkacím: Példaértékű és bevált gyakorlatok bemutatása.
Az IRAM programot prezentáció és műhelymunka keretében mutattuk be. A konferencián megismert edukációs gyakorlatok számunkra is nagyon inspirálóak voltak.
Beszámoló a 16. oldalon:
http://zene-kar.hu/wp-content/uploads/2017/11/zenekar-16-04_web.pdf
● Tanóratervezés és tanórakutatás. V. Trefort-kerti bölcsész tanári konferencia.
2017. április 4.
Prezentációt tartottunk az IRAM programról. Hogyan készítsünk fel egy osztályt a színházlátogatásra? Színházi nevelés a tanórán és a tanórán kívül.
● Mai Mesék – Összetett témákról fiataloknak a Kerekasztal Társulás színházi nevelési konferenciája
2014. április 30. -május 2.
A konferencián bemutattuk a Bond KAPTÁR diákcsoportunk műhelymunkáját.
A Bond KAPTÁR 2013 novemberében indult. Ebben a csoportban Edward Bond Gyerekek című darabja állt a közös munka fókuszában, melyben a színház két színésze, Szandtner Anna és Ficza István is részt vett. Hogyan lehet klasszikus történetekkel fiatalokat megszólítani? Milyen módon érdemes – nézői és részvételi szerepet egyaránt kínálva – archetipikus helyzetekkel foglalkozni fiatalokkal? A darab erre a kérdésre kínál határozott választ. A darab különlegessége, hogy felnőtt színészek és egy fiatalokból álló csoport együtt játszik. A kötött szövegű részek mellett a csoportos jelentekhez a szerző mondatokat kínál, de nagy szabadságot hagy a fiataloknak szövegeik alakításában. Izgalmas kérdés, hogy milyen további eszközökkel lehet segíteni a játszók kreativitását.
Részlet a konferencia leírásából:
“Nem akarok olyan népmesét vagy tündérmesét, ami úgy magyarázza meg az életet, hogy leegyszerűsíti. A fiatalok nem vennék komolyan.” (Edward Bond).
Számtalan színházi nevelési kísérlet zajlik ma Magyarországon. Valamennyien ismerjük a közhelyet, miszerint a gyerek nem hülye, csak fiatal. Ám sok esetben mégsem eszerint bánunk velük. Rengeteg példát tudunk sorolni, amikor lebutított történetekkel, álkérdésekkel bombázzuk a fiatalokat színházi előadásokon és színházi nevelési foglalkozásokon egyaránt.
A Mai mesék konferencia résztvevői, főként a gyerekekkel és színházzal foglalkozó szakemberek, a téma- és történetválasztás nehézségeivel, annak elméleti és gyakorlati módszereivel szembesülhetnek. Szeretnénk, ha a résztvevők felismerhetnék a tabuk, az elhallgatások, a hazugságok visszahúzó erejét, és példák során fedezhetnék fel a bonyolult, összetett problémák vizsgálatának lehetőségeit különböző korosztályokkal.
Több éve fogadunk gyakornokokat, eddig az ELTE magyartanár és andragógia szakos hallgatói, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor szakos hallgatói végezték nálunk szakmai gyakorlatukat. A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemről az Erasmus program támogatásával tölthette nálunk szakmai gyakorlatát egy drámaíró, művelődésszervezés szakos hallgató. Több egyetemi hallgató írta szakdolgozatát az IRAM programhoz kapcsolódóan.
A foglalkozásainkon szakmai érdeklődőknek hospitálási lehetőséget kínálunk, a megtekintett foglalkozások után örömmel konzultálunk a vendégekkel. A foglalkozásaink időpontjairól az eseménynaptárunkból tájékozódhatnak, a jelentkezéseket az iram@orkenyszinhaz.hu email-címre várjuk! (Kérjük, ezt írja a levél tárgyának: Hospitálás.)
Amennyiben szakmai gyakorlatra szeretnél jelentkezni hozzánk, jelentkezz az iram@orkenyszinhaz.hu címen (tárgy: Szakmai gyakorlat), ezt követően egyeztetünk egy időpontot személyes beszélgetésre. Szakdolgozatírókat is örömmel fogadunk, kutatásokhoz segítséget biztosítunk.
RÓLUNK ÍRTÁK
• Az Improvizálunk előadások után című programunkról
Hamlet-improvizációk… – magyarórára
https://magyartanarok.wordpress.com/2017/02/22/hamlet-improvizaciok-magyarorara/
szerző: Szabó Rita / A Magyartanárok Egyesületének honlapján
2017. február 22.
• Interjú Hudáky Ritával a színházi előadásokhoz kapcsolódó tanítási segédletekről
Műértés és pedagógia. Tanítási háttéranyag színházi látogatásokhoz.
http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/muertes-es-pedagogia
szerző: Moldoványi Tibor / Új Köznevelés
• Az előadásokra felkészítő FLESS foglalkozásainkról
A világot jelentő deszkák
http://hvg.hu/hetilap/2015.23/201523_szinhazpedagogia_kamaszoknak_a_vilagot_jele
szerző: G. Tóth Ilda / hvg.hu
2015. június 03.
Miről szólt Neked a KAPTÁR?
Mi jelentett nehézséget szerinted a folyamatban?
Mit tanultál a KAPTÁR-ban?
Szerinted miért jó, hogy elindította ezt a programot a színház, és mi a célja?