Bertolt Brecht – Hanns Eisler:

GALILEI ÉLETE

ONLINE MŰSORFÜZET

Bertolt Brecht – Hanns Eisler:

GALILEI ÉLETE

ONLINE MŰSORFÜZET

Aki nem ismeri az igazságot, az csak tökfej. De aki ismeri, és hazugságnak nevezi, az

bűnöző.

Brecht: Galilei

… a vakon születettek annyira összevesztek az elefánt leírásán, hogy ököllel egymásnak estek, a király pedig csak mulatott rajtuk…

Egyszer, mikor Buddha Szávatthi mellett Dzsétavanában tartózkodott, a tanítványai megkérdezték tőle, mit gondol az akkori szellemi nyüzsgéséről híres Szávatthiban a vezeklők, brahmanok, vándor szerzetesek, barátok szinte ölre menő szellemi csatározásairól, amelyben a világról alkotott különböző nézeteiket ütköztették. A viták témái többnyire ma is időszerűek lennének: végtelen-e a világ, azonos-e a test és a lélek, tovább él-e az élet bármilyen formában a halál után?

Buddha azt válaszolta tanítványainak, hogy a viták résztvevői vakok, nem látják saját korlátaikat, és elmesélt egy régi történetet szávatthi egykori királyáról:

A király összegyűjtötte a környék vakon születetteit, és kérte szolgálóját, hogy mutasson nekik elefántot. A szolgáló az egyik vakon születettnek megmutatta az elefánt fejét, a másiknak a fülét, a harmadiknak az agyarát, majd a többieknek a farkát, a törzsét, az ormányát és a többi testrészét. Majd a király megkérdezte a vakon születetteket, milyennek tapasztalták az elefántot, kérte őket, írják le neki. Az, amelyiknek az elefánt fejét mutatták meg, azt mondta, az elefánt olyan, mint a fazék. Amelyiknek az elefánt fülét mutatták meg, azt felelte, az elefánt olyan, mint a cséphadaró, amelyiknek az elefánt agyarát, azt mondta, az elefánt olyan, mint az eke, és minden vakon született természetesen máshogy látta és máshogy írta le az elefántot. Azután a vakon születettek annyira összevesztek az elefánt leírásán, hogy ököllel egymásnak estek, a király pedig csak mulatott rajtuk.

Rockenbauer Antal: A kvantummechanikán innen és túl

UNGVÁRI TAMÁS ELŐSZAVA AZ 1958-AS FORDÍTÁSHOZ →

Bert Brecht először 1938-39-ben vetette papírra a “Galilei életé”-t. A nagy renaissance tudósról szóló dráma gondolatát újsághír sugallta: ekkor adták hírül a lapok a világháborútól rettegő emberiségnek, hogy a német tudósoknak sikerült mesterségesen előidézniök az uránatom hasadását. A tudomány és a legújabbkori civilizáció szörnyű, beláthatatlan következményekkel fenyegető válságának üzenetét közölte az újság – ám hogy itt szinte az emberi világ esetleges pusztulásáról, a népek jövőjéről van szó, azt kevesen vették észre olyan finom történelmi érzékkel, mint Bert Brecht. A Galilei-téma természetszerűleg, szinte önmagától kínálkozott a hazájából számkivetett német költő tollára. A hajdani tudós életének példázata az értelmiség felelősségének problematikáját hordozza magában: százféle lehetőséget nyújt egy kutatásban eltöltött emberöltő tragikumának kibontására, annak az erkölcsi válságnak az ábrázolására, melybe az új eredményekre bukkanó fizikus kerül egy elmaradt s a fejlődés útjában álló hatalom szorításában.

Brecht mégsem saját kora tragikusnak tetsző helyzetére keresett történelmi párhuzamot. Egészen másra, egészen újra talál a Galilei-témában, másféle alakot akar felmutatni Galileiben, mint az eddigi életrajzok tragikus hősét. Ő a közelgő tragikummal, a terjeszkedő alvilági hatalmak szolgálatába szegődött tudománnyal szemben – egy új kor hajnalát idézi; az új fizika születésének pillanatát látja meg a témában: a tragikumon túl a jövőt sejtető csírákat; a drámai helyzetben a kibontakozást ígérő erőket. A téma ilyen megragadásának gondját Brecht meg is fogalmazta egyik, mindmáig csak részleteiben közölt feljegyzésében. “A lázas világra hirtelen ráboruló sötétségben – írja 1938-ban – véres tettek s nem kevésbé véres gondolatok s a növekvő barbárság szorításában, mely gátlástalanul törekszik minden idők talán legnagyobb és legszörnyűbb háborújának kirobbantására – nehéz megfelelő magatartást tanúsítania az újabb és boldogabb idők áramában élő embernek. Minden arra mutat, hogy éjszaka borul ránk, és semmi se arra, hogy új idők jöttek el? Ezek szerint ne tanúsítsunk olyan magatartást, mely illő az emberhez, aki szembeszáll az éjszakával? … Már én is a hálószobámban feküdnék s a reggelre gondolva az a reggel jut az eszembe, amelyik elmúlt, hogy ne gondoljak arra, ami következik? Ezért foglalkozom én a művészetek és tudományok háromszáz esztendővel ezelőtti kivirágzásával? Remélem, nem. A reggel és az éjszaka képei megtévesztők. A boldogabb idők nem úgy jönnek el, mint a reggel az átszendergett éjszaka után (…)

Galilei “mindennek ellenére hős és mindennek ellenére áruló lesz.”

Mindkét mozzanat jelentős tehát, kivált azért, mert a végső elemzésben nem szabad elfeledkezni a külső erők nyomásásról: a történelmi helyzetről sem, melyben a dráma játszódik. Hős és áruló – ezt a különös ellentmondást sajátos szituáció hozta létre; erre ismét Brecht figyelmeztet. Galilei “nem egyszerűen olyan ember, akinek felelőssége van – a társadalom is felelős… Természetes, hogy az inkvizíciót nagyobb felelősség terheli, mint Galileit; ő egyúttal kárvallott is… aki önmagának is ártott pálfordulásával…”A darabnak ezt a teljes és gazdag mondanivalóját Brecht három változatban dolgozta ki. A dániai szöveget a Suhrkamp Verlag adta ki és először 1943-ban játszották Zürichben. Ismerjük a darab amerikai változatát – ez lényegileg a mű angol nyelvű fordítása, s jórészt az utolsó előtti jelenet variációiban különbözik a véglegestől. Brecht az átdolgozást Charles Laughtonnal végezte; a darabot 1947-ben mutatták be a kaliforniai Beverly Hill-ben, majd 1948-ban New Yorkban, Laughtonnal a főszerepben. Az utolsó változat (…) a berlini bemutató három hónapig tartó próbáján alakult ki – s a Berliner Ensemble am Schiffbauerdamm előadásának szövegét adja az Aufbau Verlag 1955-ös kiadása.

Az 1. „dán” változat (1938/39) felszólítás, figyelmeztetés a hitleri hatalom felsőbbségét elfogadó német értelmiségiekhez. A 2. „amerikai” változat (1947) az atomhasadás feltalálása és az atombomba felhasználása kapcsán kutatja a tudós individuális felelősségét. A magyarra lefordított, összkiadásokban olvasható 3. „német/berlini” változat (1955/56) Galileit Oppenheimer pandant-jának értelmezi.

Kiss Gabriella: Major Tamás: Galilei élete →

Tudtuk, hogy a világ már soha nem lesz olyan, mint azelőtt. Néhányan nevettek, voltak páran, akik sírtak, a többség csendben maradt. Nekem eszembe jutott egy sor a hinduk szent könyvéből, a Bhagavad-Gitából, amikor Visnu próbálja a herceget rábeszélni, hogy tegye, amit tennie kell. Hogy meggyőzze, magára öltötte sokkarú alakját és így szólt: Most én lettem a halál, a világok pusztítója. Azt hiszem, így vagy úgy, mindannyian erre gondoltunk.

Így idézte fel az 1945. július 16-án végrehajtott első amerikai nukleáris robbantást Robert Oppenheimer amerikai fizikus, az atombomba egyik atyja egy 1965-ös tévéinterjúban

…az emberiség önmagáról alkotott felfogását a tudomány részéről történelme során három nagy nárcisztikus sérülés érte. Az elsőt Kopernikusz okozta azzal, hogy felfedezte: a Föld nem az Univerzum közepe és az ember nem a világ ura (kozmikus sérelem). A második sebet Darwin ejtette, azáltal, hogy igazolta: az ember – aki isteni származására hivatkozva minden élőlény fölé helyezte magát – az állatvilágból származik (biológiai sérelem). A harmadikat maga Freud okozta azzal, hogy megkérdőjelezte az én önmaga feletti uralmát, rávilágítva ezzel arra az alapvető szubjektumelméleti problémára, melynek következtében nyilvánvalóvá vált a modern ember egzisztenciális válsága (pszichológiai sérelem). Ezen tényezők összessége végül ontológiai talajvesztéshez vezetett, így az emberi megismerés fokozatosan olyan szakrális alapot nélkülöző, metafizikai bázisáról leszakadt, anyagközpontú és ökonómiai szempontokat előtérbe helyező valóságértelmezéssé vált, ami szinte már önmaga létjogosultságát is megkérdőjelezi.

Muhel Gábor: A valóságértelmezés paradigmái a posztmodern korban

Az ember méltóságába, egyediségébe, a létezők rangsorában pótolhatatlanságába vetett hit odalett, az ember elállatiasodott és ez nem hasonlat, minden fenntartás és korlátozás nélkül állattá vált az ember, ő, aki korábban majdnem Isten (»Isten gyermeke«, »Istenember«) volt… Kopernikusz óta az ember lejtőre került, egyre sebesebben távolodva a középponttól – hová? a semmibe? (…) Minden tudomány (semmiképpen sem csupán a csillagászat (…) arra törekszik manapság, hogy megfossza az embert eddigi önbecsülésétől (…), úgy állítva be ezt az önmegvetést, mint az ember végső legkomolyabb igényét a megbecsülésre (teljesen jogosan: aki megvet, az még mindig olyasvalaki, aki »nem felejtette el a tiszteletet«).

Nietzsche: A morál genealógiájához

AKI NEM BÓLOGAT

INTERJÚ POLGÁR CSABÁVAL

Hogy esett a választás épp a Galilei életére?

Nagy rajongója vagyok Brechtnek. Korábban nem rendeztem, mert kicsit úgy vagyok vele, mint Molnár Ferenccel vagy Csehovval: félek tőlük, mint a tűztől, miközben nagyra tartom őket. Bonyolultak, szellemesek, érzelmesek, és pontosan fogalmaznak. A Black Rider után valami olyasmit szerettem volna csinálni, ami szövegközpontú. Ezt a szöveget szeretem és időszerűnek érzem. Szentelheti-e valaki kizárólag a mániájának az életét, van-e felelőssége a tudás hordozóinak abban, hogy a társadalmat, a világot formálják? Galilei nem kicsiben játszik, mégiscsak azt mondja ki, hogy nem mi vagyunk a világegyetem középpontja, hanem a Nap – ami egyébként szintén csak egy apró szegmense. Kérdés, mi az okosabb: csöndben maradni és dolgozni vagy hangosan ellenállni. Mi történik azzal, aki egyáltalán nem áll ki az elveiért, és mi azzal, aki nem bólogat? Brecht azt mondja, a gondolkodás az emberi faj legnagyobb élvezetei közé tartozik. De vajon akarjuk-e még gyakorolni, van-e még energiánk gondolkodni?

Ungár Juli fordítását használjuk, ami remek mai szöveg. Meg hát bonyolult is. A legkevésbé sem a könnyű megoldások felé tart, és gyakran érdekes szerkezeteket használ. A gondolkodás ritmusát érezni benne. Leköveti, ahogy az ember fejben csapong és építgeti a gondolatokat. Nehéz feladat elé állítja a színészeket, mert konstruált nyelven kell beszélniük, a mondatok nem tudnak csak úgy kiesni a szájukból. Ismerősen hangoznak, de mégsem természetes a megfogalmazás. Nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy 2024-ben ezek a mondatok még meghallhatóak-e: tudunk-e még úgy figyelni, ahogy azt megköveteli a darab rétegzettsége.

Milyennek látod Galilei figuráját?

Galilei celebritás volt, nem hiába lengte körül az alakját ilyen nagyfokú óvatosság. Azért engedte őt ilyen messzire az inkvizíció, mert nagy híre volt. Brecht mégsem szentként írja le: Galilei hús-vér ember, akinek fontos, hogy jól lakjon, hisz a jó gondolatok is csak akkor jutnak eszébe. Inkább falstaffi figura, mint aszkéta tudós-alkat. Kopernikusz előtte csak papíron számolta ki azt, amit Galilei a saját szemével látott. Galilei nem csinált mást, csak felnézett az égre, és azt mondta: de hát látszik, tehát nem lehet máshogy. Van egy bicskanyitogató hétköznapiság a lényében, ami nagy fokú hedonizmussal párosul.

A cselekmény végigköveti Galilei életét a negyvenes éveitől egészen az élete végéig, ugyanakkor Brecht nem követeli meg, hogy az idő múlása kettős szereposztással legyen érzékeltetve – hogyan jutottál ehhez a megoldáshoz?

Borsi-Balogh Máté és Csuja Imre játssza Galileit. Fontosnak tartottam, hogy legyen életkori váltás; hogy megjelenjenek tapasztalatbeli és megéltségbeli különbségek. Az is jó játéklehetőség, amikor párhuzamosan vannak jelen a színpadon, és egyszerre látjuk őket.

Sokan dolgoztok az előadáson, többnyire az Örkény állandó csapatával, és a díszítők is rendhagyó, hangsúlyos jelenléttel vesznek részt az előadásban. Hogy alakult ki ez a csapat?

Én ragaszkodom az alkotótársakhoz, ebben kevésbé vagyok flexibilis. Izsák Lilivel például mindig együtt dolgozunk. Kákonyi Árpáddal is. A színház életében stabilan vannak jelen a dramaturgok: kézenfekvő volt számomra, hogy Varga Zsófival kezdjünk neki a szöveggel való munkának. Erre korábban nem adódott lehetőség, ezért is örültem nagyon. Az, hogy a díszítők is megjelennek, illetve, hogy a zenét A Műszak meg a többiek zenekar, Petrik Gyuri világosító vezetésével és Kákonyi Árpád közreműködésével csinálja, azért tűnt jó megközelítésnek, mert Galilei is különböző gépek kiagyalásával töltötte az ideje nagy részét – jónak láttam, ha azok az emberek is megjelennek az előadásban, akik ténylegesen működtetik a színházi gépezetet. Molnár Csaba pedig művészeti munkatársként van jelen. A Black Rider-ben dolgoztunk először együtt. Talán a kortárs táncos létből és a személyiségéből fakadóan is egyedi módon közelít meg kérdéseket, és a kortárs képzőművészetekben is tájékozott. Egy próbafolyamatnak és egy előadásnak mindenképp jót tesz, ha olyan alkotók dolgoznak együtt, akik között folyamatos párbeszéd és konstruktív vita tud kialakulni.

Sem Velence, sem Róma, sem Firenze nem jelenik meg klasszikus értelemben az előadás díszletében. Hogyan jutottatok el ehhez az absztrakt látványvilághoz?

Úgy éreztük, absztrakt térre van szükségünk, mely folyamatos változásra képes: aszerint, hogy ki hogyan használja, vagy éppen ki uralja azt. Nem akartunk leragadni ott, hogy pontosan hányban járunk, mert a lényegi kérdések máshol kezdődnek. Olyan közeget kerestünk, melyben a természet és a civilizáció ütközni tud, organikusan kapcsolódhat hozzá a Nap jelenléte, és szerencsés esetben egyéb asszociációkat is szül. A látványnak van egy ember-, vagyis tudomány előtti hangulata is, de az építettség, kreáltság idézőjelbe is teszi ezt.

Galilei felsőbb nyomásra visszavonta a tanait. Az egyik próbán felmerült, volt-e valakinek hasonló élménye. Neked volt?

Nyilván nem olyan volumenű, mint az öreg Gégének, de az SzFE ügye például sok tanulsággal szolgált abból a szempontból, hányfélét lehet egy adott helyzetről gondolni, hány fénytörése lehet egy-egy eseménynek. Ki, mikor, miért kezdi el nyíltan felvállalni a saját álláspontját, vagy szúrja hátba a másikat. Azonos szinten is megkérdőjelezhető gesztus köpködni meg rugdosni, de amikor az SzFE új vezetése a legkiszolgáltatottabbakat, a hallgatókat kezdte el sértegetni és minősítgetni, az megbocsáthatatlan volt. Azt gondoltam, majd fölül tudok emelkedni ezen, de nem sikerült; nem tudok nagyvonalú lenni. A kompromisszumkötés mindenesetre örök emberi dilemma.

Éppen átcsoportosítod a figyelmed és a munkáid, művészeti vezető leszel. Nem vállalsz rendezői feladatot az Örkényen kívül, és színészként sem próbálsz újat. Kompromisszumnak éled meg mindezt? Van hiányérzeted?

Azért szerettem volna eggyel hátrébb lépni, hogy tudjak figyelni. Hogy el tudjak járni előadásokat nézni. Mikor az ember játszik, ritkán van ideje az alapos tájékozódásra. Ebben a helyzetben ugyanakkor nem engedhetem meg magamnak, hogy ne lássak mást, ne legyek képben azzal, mi történik körülöttünk. Én választottam ezt az utat, nincs hiányérzetem.

Az interjút készítette: Torner Panka

Brecht drámai életművétől meszet köpött a honi közönség. A színházi szakma pedig pontos érzékkel egyetemlegesen undorodott. Elvette tőlük a könnyes szavakat, elvette a szép, barna, áldrámai hangot, a színpadi bőgést, a szabadjára eresztett, csapkodó szenvedélyeket. Okos, gondolkodó színészeket kívánt, gesztikus tőmondatokban fogalmazókat. A színészek azonban úgy szerettek volna megújulni (akárcsak ma), hogy mindent szakasztott úgy csináljanak, mint addig. BB-t német schulmeisternek tartották. Száraznak, pedánsnak, szenvedélytelen dialektikusmaterializmus-magyarázónak. Egyedül a Koldusoperát bocsátották meg neki.

Molnár Gál Péter: Koldusopera, avagy hogyan lesz esztétikai gyújtóbombából habcsók? Mozgóvilág, 2006

A magyarországi Brecht-recepció alakulástörténete még ennél is bonyolultabbnak tűnik, amennyiben az epikusság mint játékmód Major Tamás lelkesen ügyetlen közvetítési kísérletei ellenére sem talált utat a hazai lélektani realista játékhagyományba – Brecht minálunk sokkal inkább az irodalmi, semmint a színházi kánon részévé vált. Jó lenne, hogy ha csak több évtizedes késéssel is, de nem kizárólag A kaukázusi krétakör vagy a Kurázsi mama szerzőjeként válna élő részévé a színházi hagyománynak, hanem olyan színházcsinálóként és színházi teoretikusként, aki az 1920-as évek végétől kezdődően az egyre nagyobb teret nyerő technomédiumok termékenyítő közelségében gondolta újra a színház mint apparátus kulturális, mediális és persze politikai működésmódját. Ehhez alighanem elengedhetetlen volna a legismertebb slágerdarabokon kívül a terjedelmes életmű elméleti szövegeit is újraolvasni.

Kricsfalusi Beatrix: Brecht-Revival? Színház folyóirat, 2018

PÁRBESZÉD A SZÍNMŰVÉSZETRŐL

– Mindig sikerük van a színészeknek a darabjaidban. Meg vagy velük elégedve?

– Nem.

– Mert rosszul játszanak?

– Nem, mert hamisan játszanak.

– Hogyan játsszanak hát?

– A tudományos korszak közönsége számára.

– Tehát hogyan?

– Mutassák meg a tudásukat.

– Miféle tudást?

– Az emberi viszonylatokra vonatkozót. Az emberi magatartásokra vonatkozót. Az emberi erőkre vonatkozót.

– Jó. Ezt kell tudniuk. De hogyan kell ezt megmutatniuk?

– Tudatos produkcióval. Leíró jellegűvel.

– Most hogyan csinálják?

– A szuggesztiót hívják segítségül. Transzba ejtik önmagukat és a közönséget.

– Mondj példát!

– Búcsúzkodást kell például ábrázolniuk. Mit tesznek? Búcsúzkodó hangulatba ringatják magukat. Azt akarják, hogy búcsúzkodó hangulatba ringatódjék a közönség is. A szeánsz sikerül, senki többet észre nem vesz rajta, senki nem tud meg belőle semmit, emlékek ébrednek a legjobb esetben mindenkiben, egyszóval: mindenki érez.

– Majdnemhogy erotikus folyamatot írsz le. Milyennek kell azonban lennie ennek a folyamatnak?

– Spirituálisnak. Szertartásosnak. Rituálisnak. Nézők és színészek ne közelségbe kerüljenek egymással, hanem távolságba egymástól. Mindegyik távolodjék el önmagától. A rettenet hiányzik különben, amely nélkül nincs megismerés.

Brecht: Színházi tanulmányok – Párbeszéd a színművészetről

 DRÁMAI SZÍNHÁZ 

a színházi előadás megtestesít egy folyamatot

a nézőt bevonja egy akcióba

feléli a néző aktivitását

a nézőt érzelmekre indítja

élményeket közvetít

a nézőt belehelyezi egy cselekménybe

szuggesztióval dolgozik

az érzések érzések maradnak

az embert ismertnek tartja

az embert változatlannak tartja

valós embert formál meg

a gesztus szubjektív állapotot fejez ki

a világ, ahogy van

a figyelem tárgya a kimenetel

egyik jelenet a másikért van

az események egyenes vonalúak

natura non facit saltus ‘a természetben nincs fejlődési ugrás’

amit az embernek tennie kellene

EPIKUS SZÍNHÁZ

a színházi előadás elmond egy folyamatot

a nézőt egy akció szemlélőjévé teszi

felébreszti a néző aktivitását

a nézőt döntésre kényszeríti, intellektusára hat

ismereteket közvetít

a nézőt szembeállítja a cselekménnyel

érvekkel dolgozik

az érzések megismeréssé válnak

az embert tekinti a vizsgálat tárgyának

az embert változónak és változtatónak tartja

társadalmi erővonalakról szóló alakokat formál meg

a gesztus objektív társadalmi tartalmakat fejez ki

a világ, ahogy alakul

a figyelem a menetre irányul

mindegyik jelenet önmagáért működik

az események kanyarognak

facit saltus ‘fejlődési ugrás’

amit az embernek tennie kell

Akárcsak a pestis, a színház is olyan válság, amely vagy halállal, vagy teljes gyógyulással végződik. A pestis éppen azért felsőbbrendű kór, mert tökéletes válság, vagyis nem következhet utána más, csak a halál vagy a teljes megtisztulás. Ugyanígy a színház is azért kór, mert olyan felsőbbrendű egyensúly, amely rombolás nélkül nem érhető el. Energiáit felszító önkívületre ösztökéli a szellemet; s végül megállapíthatjuk, hogy az ember szempontjából a színház hatása, akárcsak a pestisé, jótékony, mert hatására az emberek olyannak látják magukat, amilyenek, vagyis lehull az álarc, kiderül a hazugság, lelepleződik az erőtlenség, az aljasság, a képmutatás; a színház felrázza az anyagot az érzékek legfrissebb mezőit is fenyegető, fojtogató tétlenségéből; az emberi közösségek elé tárja homályban megbúvó, rejtett erőiket, így olyan hősies és felsőbbrendű fellépésre ösztönöz a sorssal szemben, amelyre enélkül az emberek sohasem válnának képessé. Most már csak az a kérdés, hogy ebben az észrevétlenül hanyatló világban, amely úgy lesz öngyilkos, hogy észre sem veszi, vajon akad-e néhány ember, aki képes lesz megvalósítani a színház felsőbbrendű felfogását, s megajándékozni valamennyiünket a már hitelüket vesztett dogmák természetes és mágikus megfelelőjével.

Antonin Artaud: Színház és pestis

„Ezzel az ujjal a nemes kéz rámutatott, hogy milyen hatalmas az égboltozat, új csillagokat mutatott csodálatos üveg-eszközével és leleplezte őket, s így elérte azt, mit Titánia sosem tudott.”

Galilei ujja a firenzei Galilei-múzeumban és az ujj talapzatán szereplő felirat

… nemzetközi szintű celeb lett, olyan, mint mondjuk Einstein a 20. század közepén.

Galileit olvasva egyértelműen látszik, hogy milyen brilliánsan okos, józan, analitikus ember volt. És erről tudott is. Meg volt győződve róla, hogy a világ tele van ostobákkal, jóhiszemű és rosszindulatú bolondokkal egyaránt, és ő sosem kívánt toleráns lenni az emberi butasággal szemben.

A fiatal Galilei 1610 előtt inkább fizikával foglalkozott, az első művei a mozgásról, egyensúlyról szóltak, és semmi egetrengető nem volt bennük. Ismerték, de ebben az időszakban még nem tartották zseninek. Amikor 1609-10-ben elvégezte az első távcsöves észleléseit, és Csillaghírnök című művében leközölte őket, pillanatok alatt világhírű lett.

Bár Galileivel egyidőben sokan hasonlóakat észleltek, ő volt az első, aki széles körben és rendkívül gyorsan publikálta a megfigyeléseit. Szinte semmit nem ő fedezett föl elsőként, de ő tudta eljuttatni felfedezéseit a nagyközönséghez.

A távcsövet sem Galilei találta fel, és nem is ő fordította először a csillagos ég − nem sokkal később pedig a Nap − felé. A mai kutatás egyetért abban, hogy a távcső feltalálóját nem lehet egyértelműen azonosítani. A távcső 1608-ban jelent meg holland piacokon, és a jelek szerint többen, egymástól függetlenül készítettek hasonló eszközöket.

Galileinek korábban voltak anyagi gondjai, küzdött az elismerésért, de a Csillaghírnök után állandó, jól fizető állást kapott a firenzei egyetemen (amit élete végéig meg is tartott), nemzetközi szintű celeb lett, olyan, mint mondjuk Einstein a 20. század közepén.

Részlet Kutrovátz Gábor a Galilei élete olvasópróbáján tartott előadásából

MIÉRT IDÉZTÉK 1632-BEN A RÓMAI TÖRVÉNYSZÉK ELÉ GALILEO GALILEIT? MIRŐL SZÓLT A PER?

A per ügye igen messzire nyúlt vissza. 1613-ban Galilei levelet írt egy Catelli nevű domonkos szerzetesnek, aki a barátja volt. Itt kifejtette, hogy Kopernikusz elmélete nem mond ellent a bibliai szakaszoknak, és kijelentette, hogy a szentírások nem földi szempontból íródtak, a tudomány viszont más, pontosabb perspektívát szolgáltat. Galilei szerint a szent szövegek magyarázatában sok esetben el kell térni a szavak szó

szerinti jelentésétől, s azt, amit a természet tár a szemünk elé, nem lehet kétségbe vonni amiatt, hogy az Írás szavai bizonyos helyeken másképp hangzanak. Galileit ellenségei azonban rögtön eretnekséggel vádolták. Az éveken át tartó vita eredményeként az a döntés született, hogy a heliocentrikus világképet csak elméleti lehetőségként, matematikai modellként lehet tanítani. Galilei hívő katolikusként hét évig engedelmeskedett, majd amikor barátja, Maffeo Barberini bíboros lett a pápa VIII. Orbán néven, újra nagy lendülettel kutatni kezdett. A pápával folytatott beszélgetései inspirálták fő művének, a Párbeszédek a két legnagyobb világrendszerről, Ptolemaioszéról és Kopernikuszéról (1632) az elkészítésére. A műben hárman beszélgetnek: Simplicio, aki a régi arisztoteliánus fizikát személyesíti meg, Salviati, aki a kopernikánus rendszer híve, és Sagredo, a független vitapartner. Galilei nem véletlenül írt olaszul, a nagyközönség számára is érthető nyelven. A könyve a cenzúra engedélyével jelent meg, mégis kiváltotta az egyház haragját. Nem a mű tartalma volt elsősorban a per tárgya – ezen a tárgyaláson nem vitatkoztak közvetlenül a fizikáról és a csillagászatról –, hanem annak a tilalomnak a megszegése, hogy megvédje, terjessze, illetve állást foglaljon a kopernikuszi elméletről. Ha mindössze csillagászati hipotézisként ismerteti kutatásait, nem fogták volna perbe. Könyvében azonban kifejezetten kigúnyolta az egyház és a pápa álláspontját, és VIII. Orbán pápa szavait adta a kötet Simplicio, vagyis „együgyű” nevű szereplőjének szájába. Ez a sértés is szerepet játszhatott abban, hogy az 1632–1633-ban lezajlott perben végül is elítélték.

Mégis mozog? – avagy harminc éve mentette fel az egyház a vádak alól Galileit – interjú Kovács Örssel, index.hu

…csillagásznak nem volt zseniális. Fizikusnak viszont zseniális volt. 

Az ítélet első pontja szerint Galilei könyvét, a Discorsit indexre tették – amíg felül nem vizsgálták, nem volt szabad árusítani. Mégis akkora kereslet volt iránta, hogy a betiltás ellenére is mindenhol hozzáférhető volt. Az ítélet második pontja szerint Galileit börtönbe kellet volna, hogy zárják, de ezt életfogytiglan tartó házi őrizetre módosították. Az ítélet leghíresebb pontja szerint Galileinek vissza kellett vonnia a tanításait. A kortársak leírják, hogy kínos, megalázó, és szükségtelenül szigorú volt, hogy egy közel hetven éves, köztiszteletnek örvendő embert letérdeltettek.

Kérdés, Galilei mennyire gondolta komolyan a visszavonást. Fenyegetés hatására tette, nyilván nem gondolta, hogy tévedett, de de a Bibliára kellett esküdnie, és Galilei mélyen vallásos ember volt. A darabban elhangzik a szájából válaszul az “Akkor hol van Isten?” kérdésre, hogy “Bennünk, vagy sehol.” Ez a “vagy sehol” rész szerintem tökéletesen hiteltelen. Abban a korban senki nem mondott volna ilyet, pláne nem Galilei. Ebben persze az is szerepet játszhatott, hogy Brecht marxista volt, tehát vallásellenes is – bár nem vallásellenes propagandadarabot írt.

Tudománytörténészként úgy látom, hogy Galilei csillagásznak nem volt zseniális, de jókor volt jó helyen. Mások is felfedezték volna ugyanazt, amit ő, és mások is ugyanúgy értelmezték volna. Fizikusnak viszont zseniális volt. A Discorsi radikálisan átalakította az akkori, és megelőlegezte a modern, newtoni fizikát.

 

Részlet Kutrovátz Gábor a Galilei élete olvasópróbáján tartott előadásából

… az egyházi bizottság 1992-ben felmentette a vádak alól…

II. János Pál pápa kezdeményezésére a Galilei-ügy tisztázására egyházi bizottságot állítottak fel, amely több mint három és fél évszázad után felmentette a vádak alól a tudóst. Miért volt fontos az egyháznak, hogy tisztázza Galileit?

Az évszázadok alatt Galilei műveinek értékét az egyház fokozatosan elfogadta. II. János Pál pápa már 1979-ben, egy Einstein tiszteletére rendezett konferencián a relativitáselmélet „atyjaként”, mintegy méltó előfutárjaként említette Galileit. Az 1981-ben felállított tanulmányozó bizottság munkájának következtetései alapján II. János Pál pápa rehabilitálta Galileit. 1992. október 31-én pedig a Pápai Tudományos Akadémia plenáris ülésén a pápa elismerte „az elkövetett hibákat”. Az ügy tisztázása során a bizottság megállapította, hogy a teológusok többsége nem tudott formálisan különbséget tenni a Szentírás és annak értelmezése között, és így a tudományos kutatás egyik kérdése helytelenül a hittan síkjára került. Így 1992-re megtörtént Galilei teljes felmentése. A lengyel származású pápa ezzel közvetve honfitársa, Kopernikusz nézeteit is rehabilitálta.

Mégis mozog? – avagy harminc éve mentette fel az egyház a vádak alól Galileit – interjú Kovács Örssel, index.hu

VOLT OLYAN PILLANAT AZ ÉLETETEKBEN, AMIKOR ÚGY ÉREZTÉTEK, FEL KELLENE ADNOTOK AZ ELVEITEKET, VAGY AMIKOR VÁLLALTÁTOK ANNAK A KOCKÁZATÁT, HOGY NEM ADJÁTOK FEL ŐKET?

Hajduk Károly

Volt olyan a pályám során, hogy nem vállaltam el munkát, mert annak gondolatiságával vagy üzenetével nem értettem egyet. Vagy adott esetben szégyelltem volna magam, ha megcsinálom. Ugyanakkor voltam már olyan anyagi helyzetben, hogy ha akkor jön egy ilyen munka, nyelek egy hatalmasat és mégis megcsinálom. Örülök, hogy eddig nem így történt.

Csuja Imre

Természetesen nekem is voltak ilyen pillanatok, de sikeresen átevickéltem rajtuk. Be akartak szervezni az MSZMP-be, többször is, főiskolán is, pályakezdő korszakomban, de valami infantilizmussal mindig kimentettem magam. Aztán egyszer nem mondtam el a katonaságnál egy verset. Az volt a címe, hogy Katonai eskü. Okádék vers volt. Azt mondtam, hogy ez meghaladja a képességeimet.

Máthé Zsolt

Ha a gyerekeim érdekeit nézem, hagynom kéne az egész színházat a fenébe, és elhúzni innen egy olyan országba, ahol nyugodtabb, nyitottabb emberek élnek; akkor is, ha ez részemről a saját életem következő tizenöt évének a nullára redukálása volna (és utána nincs nagyon visszaút). Ha saját vágyaimat, céljaimat valósítom, közvetve és közvetlenül is arra kényszerítem őket, hogy itt nőjenek fel, ahol a fű se nő. Folyamatos kényszer, folyamatos megalkuvás. Kötelesség mindent megtenni a családért, és kötelesség tisztelni saját életemet. Az áldozat sokszor ugyanolyan értelmetlen, kifogásolható és fölösleges, mint az önzés. És az egészről beszélni a képmutatás csimborasszója.

Takács Nóra Diána

A Jászai Mari díjat, és utána a Kiválót meg az egyebeket is úgy kapja meg az ember, hogy felterjeszti rá egy társulat vagy egy színházigazgató. Én többször föl voltam terjesztve, és egyszer, pár évvel ezelőtt odajöttek hozzám a titkárságról, hogy Pali idén is szeretne felterjeszteni, de csak akkor tud, ha aláírom azt a minisztériumi papírt, hogy amennyiben megkapom a díjat, átveszem és kezet fogok. Tehát egyrészt se a díjat, se a kéznyújtást nem utasítom vissza. Ott álltam, és azt éreztem, hogy nem lehet ilyen lehetetlen helyzetbe hozni egy embert. Hogy nem arról van szó, hogy én megkaptam egy díjat, és megkérdeznek, hogy elfogadom-e, hanem egyáltalán, ahhoz, hogy megkaphassam a díjat, biztosítanom kell őket, hogy nem fogok botrányt csinálni. Nem írtam alá.

Szerencsére ma már más a helyzet – nincs ilyen előfeltétele a felterjesztésnek.

Ficza István

Negyedikes általános iskolásként a Kis-Fátrában voltunk az osztállyal természetiskolában – nálunk ez a neve Felvidéken. Gyönyörű volt. Egyik nap elmentünk az erdőbe sétálni, és természetesen magyarul beszélgettünk egymás között. Magyar osztály voltunk, magyar általános iskola, de szlovák területen. Ez pont ’93-’94-ben volt, amikor a Mečiarék nacionalista pártja volt helyzetben Szlovákiában. Emlékszem, hátul battyogott az osztályfőnökünk, és előre rohant, hogy gyerekek, próbáljatok egy kicsit csendesebben beszélgetni, vagy váltsatok szlovákra. Szlovákok jöttek szembe, a Kis-Fátra szlovákok lakta terület. Aztán már gimiben volt, hogy egy kiállításon Pozsonyban odaszóltak nekünk a szlovákok, hogy Szlovákiában szlovákul. Akkor életemben először vettem a bátorságot, és megkérdeztem, hogy miért, ha angolul beszélnénk, az kevésbé zavarna benneteket? Érdekes módon sokszor a vegyes házasságból született gyerekek voltak a leghangosabbnak, akiknek a nagyszülei mondjuk még nem is beszéltek szlovákul, mert nekik még nem volt kötelező, szóval a gyerekek otthon magyarul beszéltek, de aztán szlovák iskolába kerültek, és ők lettek a legnagyobb nacionalisták. Ezt sose értettem, ezt az ál-nemzetieskedést. Az általános iskolai gyermekorvosom csakis szlovákul beszélt hozzánk. Egyszer jött hozzá egy anyuka a gyerekével, aki egy szót se tudott szlovákul. Pont előttem voltak, ezért hallottam, hogy egyszer csak megszólalt a doktornőm magyarul. Döbbenten kérdeztem – szlovákul – , hogy ön tud magyarul? Mondta, hogy igen, de Szlovákiában szlovákul beszélünk. Egy nagyobb kiállásra emlékszem a magyarok részéről, amikor még a Mečiar-kormány alatt próbálták bevezetni, hogy a magyar általános iskolákban pár tantárgyat szlovákul oktassanak a tanárok. És akkor a magyar szülők nem engedték a gyerekeiket iskolába, így sztrájkoltak. Akkor volt egy ilyen erődemonstráció, de többnyire inkább behúztuk a farkunkat. Ha például postán vagy adóhivatalban voltunk, hiába tudtuk, hogy a velünk szemben ülő magyar, akkor sem mertünk egymás közt magyarul megszólalni, nehogy szóvá tegye a főnökének. Szóval én megtanultam ezt az óvatosságot. Meg voltunk félemlítve. És ez az óvatosság a mai napig megvan. Még mindig gyakorlom, hogy tudok kiállni magamért.

Für Anikó

Volt egy autóm, húsz éves, következésképpen több sebből vérzett. Mindig lefulladt, nem volt alapjárat, beázott a tetőablak… olyan volt ez a kocsi, mint a mesében, hogy hol volt, hol nem volt. Aztán egy délután úgy terveztem, hogy elmegyek a Margitszigetre futni, meg szépen felépítettem az egész napomat. Mikor beindítottam az autót, ő azt mondta, hogy köszöni szépen, ennyi volt. Úgyhogy puffogva felmentem a lakásba, hogy kitaláljam a nap új forgatókönyvét. A pályám elején többször hívtak reklámokba, de harminc éve ez egészen mást jelentett, mint most, a social media meg az internet világában. Akkoriban az ember devalválta magát azzal, ha elment egy reklámba, miközben én a kezdő színész fizetésemtől egyáltalán nem mentem a falnak. Ma azért már más a megítélése ezeknek a munkáknak, és én sem gondolkodnék. A lényeg az, hogy felértem a lakásba, és éppen akkor csörgött a vezetékes telefon, hogy ismét egy reklámba kapacitálnának. Mondtam nekik, hogy köszönöm, de én nem szoktam reklámot elvállalni. Aztán egy ponton elhangzott, hogy Akkor sem, ha a pénz nem számít? És akkor mondtam, hogy akkor sem. Ahogy letettem a telefont, sírógörcsöt kaptam, de végül mégsem bántam, mert nagyon jó volt megnyugodni, hogy szabad vagyok. Hogy ezen a szinten nem vagyok megvehető. Lehet, hogy gyalog, biciklivel vagy négykézláb járok majd, de a legvégén mégis csak a lelki békém meg a pucér seggem az, ami velem marad.

MODERN TUDOMÁNYOS DILEMMÁK

A KVANTUMMECHANIKA ÉS A SZABAD AKARAT →

A Galilei és követői által megalapozott klasszikus fizika szemléletmódja azon alapszik, hogy ha adott egy pontrendszer – ez lehet akár egy élőlény, vagy épp az egész Univerzum is – minden részecskéjének helyzete és sebessége, akkor abból egyértelműen következik, hogy mi fog vele történni, a tetszőlegesen távoli jövőbe előrevetítve. A Madáchnál megjelenő, ”a gép forog, az alkotó pihen” szemlélet is ezt tükrözi, s a gondolat a 19. századra a nyugati tudomány egyik központi paradigmájává vált. Az, hogy mi emberek ezt a jövőt a gyakorlatban sohasem lehetünk képesek „kiszámítani”, nem mentesít az eleve elrendeltség elvi lényegétől: akárhogy is igyekszünk, a klasszikus fizika szemléletében a jövő lefutott játék. De akkor viszont a szabad akarat is illúzió csupán, sőt egy aktívan beavatkozó istennek sem jut egy ilyen világban szerep.

Ám az 1920-as évektől kezdve létrehozott kvantummechanikából, pontosabban a Heisenberg-féle határozatlansági elv felismeréséből az emberiség megtanulhatta, hogy elvileg sem tudható meg a részecskék helyzete és sebessége egyszerre teljes pontossággal. Ha egy elektronnak pontosan ismernénk a helyzetét, semmit nem tudnánk a sebességéről, és fordítva. Nem mérőeszközeink tökéletlensége miatt van így, hanem nagyon úgy tűnik, hogy Univerzumunk valóban ilyen. A mikroszkopikus világ természeti törvényei mélyen valószínűségi jellegűek. Ebből pedig az következik számunkra, hogy a múlt ugyan biztos, de a jövő nem. A kvantumvilág valószínűségi színfalai mögött tehát lehet némi hely akár a Deus ex machinának, s akár a mi szabad akaratunknak is; bár megeshet, az is illúzió, hiszen agyunk részecskéi is valószínűségi törvényeknek engedelmeskednek. Ez a gondolat Einsteint felkavarta: “a Jóisten nem kockázik” – mondta. Mára azonban számtalan kísérleti bizonyíték támasztja alá, hogy úgy tűnik, bizony nagyon is kockázik, de mindenesetre nem a newtoni determinizmus játékát űzi. A gép forog, de a jövő nyitott.

LESZ-E VÉGE A VILÁGNAK? →

Heisenberg kvantummechanikai áttörésével szinte egyidőben, az 1920-as években Hubble azt is felfedezte, hogy az Univerzum tágul. S ebből rögtön adódott is a kérdés: vajon meddig fog ez tartani? Talán örökké tágul a Világegyetem, vagy eléggé sok anyag létezik benne ahhoz, hogy annak tömegvonzása – mint a Földé egy feldobott, majd ívet leírva visszahulló kő esetében – visszafordítsa a távolodást, és 10-20 milliárd év múlva vár ránk egy „nagy zutty”, amikor a világ (nem csak Földünk, hanem Naprendszerünk, galaxisunk, sőt maga a tér és az idő is) összeroskad és megszűnik létezni? 1998-ban Brian Schmidt asztrofizikus és kollégái minden korábbinál precízebb kozmikus távolságméréseikkel kimutatták, hogy nagyon úgy fest, sohasem lesz „nagy zutty”, sőt, az Univerzum meglepő módon gyorsulva tágul! Ebből a döbbenetes, váratlan felfedezésből egyfelől következik, hogy valóban örökké létezik majd a világ, még ha felfoghatatlanul másmilyen, az általunk ismert életre alkalmatlan is lesz a végtelen távoli jövőben. Másrészt, ez a felfedezés egy roppant zavarba ejtő kérdést is hozott, amellyel ma is fizikusok ezrei küzdenek, Galilei késői követői. „És mégis gyorsul!” – de mitől? Az eldobott kő esetében is igencsak meglepődnénk, ha leesés helyett egyre gyorsabban repülne föl. Az Univerzum pedig pontosan így viselkedik. Ezért felelős „valami”, jobb szó híján az úgynevezett sötét energia, amelynek mibenlétéről nem sokat tudhatunk, de a gyorsuló tágulás mutatja, hogy létezik. De hogy milyen láthatatlan, érzékelhetetlen szubsztancia hordozza ezt a taszító hatást, amely a becslések szerint az Univerzum összes energiájának 68%-áért felelős? Ez egy óriási rejtély.

A TUDAT: AZ ÉLET LEHELETE VAGY EMERGENS JELENSÉG? →

Végül, korunk egyik központi tudományos problémája, amire késői utódaink – ha lesznek – mindenképpen emlékezni fognak, annak a keresése, hogy ha egy rendszer, egy hálózat elég bonyolulttá válik, vajon szükségszerűen megjelenik-e benne az öntudat? Ennyi lenne az egész? A csecsemőkorú mesterséges intelligencia egyszerű részegységek önszerveződő módon áttekinthetetlenül komplexszé fejlődő rendszere. Tanul, s nem értjük, hogy mitől megy neki ilyen hatékonyan és gyorsan. S vajon valami, ami úgy viselkedik, mintha tudatos lenne, valóban az is? Persze mindenki, még Descartes is csak a saját tudatának létezéséről lehetett meggyőződve, de mi is a tudat valójában? S a korábban említett szabad akarat több-e, mint véletlen kvantumzaj, amely gyakran számunkra is értelmezhetetlenül a döntéseinket vezérli? Végül: ha a mesterséges intelligencia úgy viselkedik, mint egy tudatos lény, akkor vajon ugyanazok az elidegeníthetetlen jogok is megilletik? Korunk és közeljövőnk talán úgy vonul be a történelembe, mint az az időszak, amikor nem is csak tudományos-technikai, hanem etikai-morális szempontból is meg kellett tanulnunk egy olyan bolygón – majd egy olyan Naprendszerben – létezni, amelyen immár két nagyon különböző technológiai civilizáció osztozik: az Ember és a Gép.

Vincze Miklós kísérleti fizikus írása

A LEGKIVÁLÓBBAK FÁRADOZÁSA

– Min dolgozik? – kérdezték Keuner úrtól.

– Rengeteg vesződségem van, a következő tévedésemet készítem elő.

Brecht: Keuner úr történetei

TIZENÖT ÖSSZEESKÜVÉS-ELMÉLET A VILÁG KÜLÖNBÖZŐ PONTJAIRÓL

EVOLÚCIÓ VS. TEREMTÉSELMÉLET →

Bizonyos amerikai államokban a teremtéselméletet és az „intelligens tervezést” az evolúció alternatívájaként tanítják, mivel egyesek úgy vélik, hogy az evolúció ellentétes a bibliai teremtéstörténettel. Az intelligens tervezés szerint bizonyos természeti jelenségek és élőlények olyannyira összetettek, hogy azokat kizárólag magasabb intelligencia hozhatta létre, és nem pusztán evolúciós folyamatok eredményei.

A SZEPTEMBER 11-I TERRORTÁMADÁSOK →

A támadásokkal kapcsolatban ugyancsak megszámlálhatatlanul sok összeesküvés elmélet kering. Az egyik legismertebb szerint a World Trade Center tornyai irányított robbantás következtében omlottak össze, hiszen a repülők üzemanyaga nem lehetett elégséges a szerkezetek megolvasztásához; mások pedig azt állítják, hogy az amerikai kormány szándékosan hagyta, hogy a terroristák végrehajtsák a támadást, hogy háborút provokáljanak a Közel-Keleten. Különböző konteók szólnak Izrael érintettségéről is: egyes teóriák szerint a zsidó alkalmazottak előzetes figyelmeztetést kaptak, hogy aznap ne menjenek be dolgozni.

A KLÍMAVÁLTOZÁS TAGADÁSA →

Némely politikai és gazdasági csoport – jellemzően az Egyesült Államokban, Oroszországban és egyes dél-amerikai országokban – tagadja a klímaváltozás tudományos konszenzusát, védve az olaj- és szénipar érdekeit, illetve legitimálva az esőerdő-irtást.

OLTÁSELLENESSÉG →

Az orosz oltásellenes mozgalom szerint a nyugati vakcinák veszélyesek, különböző összeesküvés-elméletek állítják, hogy a vakcinák a lakosság nyomon követésére alkalmas mikrochipet tartalmaznak.

A VÖRÖS KHMER IDEOLÓGIÁJA →

Pol Pot, a kambodzsai vörös khmer rezsim vezetője 1975 és 1979 között egy agrárutópisztikus társadalmat akart létrehozni a modernizáció teljes elutasításával és az értelmiségi réteg kiirtásával, ami 1,7 millió ember halálát okozta.

A FÖLD KORA →

Az iszlám fundamentalista tanítások szerint a Föld csupán néhány ezer éves, amit a Korán részletei alapján számoltak ki. A Föld életkorát egyes keresztény fundamentalisták a Biblia alapján hasonlóan alig hatezer év körülinek gondolják – szemben a tudomány 4,6 milliárd körüli becslésével.

QANON →

A republikánusok körében népszerű QAnon mozgalom szerint egy sátánista pedofil elit hálózat irányítja a világot, mely ellen egyedül Donald Trump potens küzdőfél.

LAPOS FÖLD ELMÉLETE →

Egyesek szerint a Föld egy lapos korong, amit egy hatalmas jégfal vesz körül.

A VILÁGOT URALÓ TITKOS SZERVEZET →

Az elmélet szerint egy titkos, befolyásos elit irányítja a világot a kormányok, pénzügyi intézmények és a média manipulálásával, világjárványok kirobbantásával.

ŰRLÉNYEKKEL VALÓ KAPCSOLAT →

Az elmélet hívei azt állítják, hogy az amerikai kormány évtizedek óta titokban kapcsolatban áll űrlényekkel és elrejti az idegen technológiákról szóló információkat.

GYÍKEMBEREK ÉS ALAKVÁLTÓK →

Az elmélet hívei azt állítják, hogy számos politikai vezető, köztük amerikai elnökök is valójában földönkívüli lények, akik képesek emberi formát ölteni.

KITALÁLT KÖZÉPKOR →

A teória szerint a 614 és 911 közötti évek nem léteztek, és ez az időszak egy később létrehozott történelmi konstrukció.

A HALÁLOS BETEGSÉGEK GYÓGYÍTHATÓSÁGA →

Az elmélet szerint a halálos betegségek, mint a rák vagy az AIDS régóta gyógyíthatóak, de a gyógymódokat szándékosan titkolják a gyógyszeripari cégek.

JOHN LENNON HALÁLA →

Több összeesküvés-elmélet is azt sugallja, hogy Lennon halála mögött titkosszolgálatok, politikai szervezetek, vagy akár más hírességek állhatnak. Felmerül Yoko Ono neve, aki az elméletek szerint hiába imádta a nála hét évvel fiatalabb Johnt, nem tudta volna elviselni, ha Lennon újra a Beatles tagja lesz, ezért közvetett úton felbérelte Mark Chapmant, hogy gyilkolja meg szeretett férjét.

A HOLDRA SZÁLLÁS MEGRENDEZÉSE →

Egyesek szerint az 1969-es és későbbi holdra szállások valójában stúdióban készültek, hogy az USA megnyerje az űrversenyt a Szovjetunióval szemben.

Emberek, véssétek eszetekbe a végét
A tudás átmenekül a határon.
Őrizzétek hát a tudomány fényét
Használjátok és ne kihasználjátok
Nehogy egy tűzzuhatag
Egyszer még elhamvasszon minket mind
Igen, minket mind.

Brecht: Galilei

SZÍNLAP →

Bertolt Brecht – Hanns Eisler

GALILEI ÉLETE

Fordító: Ungár Júlia | Író: Bertolt Brecht |Eredeti zene: Hanns Eisler

•••

GALILEO GALILEI     Borsi-Balogh Máté és Csuja Imre

VIRGINIA, GALILEI LÁNYA     Gellért Dorottya m.v.

SARTI, GALILEI HÁZVEZETŐNŐJE     Takács Nóra Diána

ANDREA SARTI     Kerek Dávid m.v.

LUDOVICO MARSILI; MATEMATIKUS; A VATIKÁN TUDÓSA     Ficza István

PRIULI KURÁTOR; AGG BÍBOROS; MUCIUS     Znamenák István

SAGREDO; BELLARMIN BÍBOROS; VANNI, VASÖNTŐ; A VATIKÁN TUDÓSA     Terhes Sándor

A DÓZSE; COSMO DE MEDICI; A VATIKÁN TUDÓSA     Máthé Zsolt

A KIS BARÁT; ÖREG UDVARHÖLGY     Józsa Bettina

A BÍBOROS INKVIZÍTOR; FILOZÓFUS     Für Anikó

BARBERINI /KÉSŐBB VIII. ORBÁN PÁPA/; TEOLÓGUS; A VATIKÁN TUDÓSA     Hajduk Károly

FEDERZONI     Petrik György

SZERZETES; HIVATALNOK     Bodor Balázs

ZENEI KÖZREMŰKÖDŐK    Petrik György, Szél Attila, Almási Tamás, Kiss Balázs

DÍSZÍTŐK    Fedor Bálint, Gröger Ádám, Kondor Martin, Kovács Kevin, Molnár Armand, Szabó Balázs

•••

DRAMATURG: Varga Zsófia

DÍSZLET, JELMEZ: Izsák Lili

DÍSZLETTERVEZŐ ASSZISZTENS: Gergely-Farnos Lilla 

MŰVÉSZETI MUNKATÁRS: Molnár Csaba

VILÁGÍTÁS: Oláh Attila

ZENE: Petrik György, Szél Attila

ZENEI MUNKATÁRS: Kákonyi Árpád

DALSZÖVEG: Petrik György

ASSZISZTENS: Érdi Ariadne

ÜGYELŐ: Dávid Áron

SÚGÓ: Kanizsay Zita

TERVEZŐGYAKORNOK: Bazsányi Sára, Terhes Boldizsár, Toldi Flóra

ASSZISZTENS GYAKORNOK: Lakatos Réka

DRAMATURG GYAKORNOK: Torner Panka

Rendező POLGÁR CSABA

•••

Köszönet: Gál Kristóf, Kutrovátz Gábor

Bemutató 2024. OKTÓBER 4.

IMPRESSZUM →

A műsorfüzetet szerkesztette: Varga Zsófia

Köszönet: Torner Panka

Felelős szerkesztő: Mácsai Pál

Előadásképek: Horváth Judit

Plakát: Nagy Gergő

Grafika: Biró Árpád Levente

Online műsorfüzet: Hudáky Rita

Örkény István Színház Nonprofit Kft.

2024

Top