Gen-Z

GEN-Z LAB AND CONFERENCE

Kié a politika? Kié a színház?

Öt partnerszínház diákjait várjuk az augusztus 25-30. között megrendezésre kerülő alkotótáborba, az Örkény Színház, a Katona József Színház, a Radnóti Színház, a Vígszínház és a Trafó ifjúsági tagozatának 14-25 év közötti tagjait.

KAPTÁROS, KATONA KLUBOS, RIM-ES, VÍG+-OS FIATALOK ÉS TRAFÓS DIÁKRIPORTEREK!

Gyertek el a nagy közös nyári alkotótáborba!

Minden nap a Városháza Parknál a Merlin épületében találkozunk, 9.30-tól 18.00-ig tart a közös munka, az utolsó napon éjfélig záróbuli lesz. A közös ebédet a Városháza menzája főzi nekünk.

A színház közösségi tér. Ne csak nézd!

Theater is a forum. Pick your part!

MI FOG TÖRTÉNNI?

LAB >> Négy csoportban egy-egy performanszt készítünk, amit az utolsó napon bemutatnak egymásnak a csapatok.

CONFERENCE >> A konferencia sávban workshopok és előadások inspirálják a munkát. Magyar származású, ám külföldön élő és alkotó szakembereket hívtunk meg a programba, valamint egy vitaszínházi előadást a Trafóból, és a Közélet Iskoláját – ők egy workshoppal készülnek.

HOGY JÖTT LÉTRE?

A tábor programját részvételi módszerekkel terveztük meg, az Örkény Ifjúsági Tanácsának javaslatai mellett azokat a felvetéseket építettük be, amiket a közös workshopokon mondtatok nekünk. Köszönjük mindenkinek az inspiráló részvételt!

A projekt a Culture of Solidarity Fund (CoS) és az European Cultural Foundation (ECF) támogatásával valósul meg.

HOGY KELL JELENTKEZNI?

Nézzétek meg az 5 csoport ajánlatát, majd válasszátok ki a jelentkezési formon, hogy melyik alkotófolyamatban szeretnétek részt venni! Reményeink szerint vegyes csoportok és új barátságok fognak születni. Ha már megnéztétek az 5 csoport ajánlatát, ITT tudtok jelentkezni.

MENNYIBE KERÜL?

A tábor regisztrációs díja 10e Ft, ebben a közös ebéd is benne van. A befizetés módjáról a jelentkezés után emailen küldünk információt. Augusztus 10. után sajnos már nem áll módunkban lemondás esetén visszafizetni a regisztráció díjat.

ÉS HOGY MIT CSINÁLUNK?  –  ITT TALÁLOD AZ ÖT ALKOTÓCSOPORT BEMUTATÁSÁT. 

A jelentkezéshez meg kell jelölnöd két csoportot, amibe szívesen mennél.

Az ötödik csoport csak diákriportereknek szól a Trafóból.

FASHION SHOW POLITICS – LÁZADJ STÍLUSOSAN ✊ →

EZ TÖBB MINT SHOW. EZ VIZUÁLIS AKTIVIZMUS. 

A kifutó most tér. >> 1️⃣ hét – divat & politika

Limitált drop, raw attitudes, statement looks – amiket nem találsz meg a fast fashion-ben. Fiatalok, akik nem trendeket követnek, hanem véleményt formálnak.

Ez a műhely nem csendes. Ez egy zajos, színes, szövetekbe írt vélemény.

Ha téged is érdekel a divat, foglalkoztat, hogy mit lehet az öltözködéssel üzenni,

és hogyan válik a stílus állásfoglalássá és a kifutó színházzá, akkor csatlakozz a Víg+ műhelyéhez.

 

#Lázadjstílusosan #WearYourVoice #FashionForChange #StyleWithAStatement

 

Műhelyvezetők: Lévai Barbara, Zewde Eszter

Mentor: Szabados Luca

TIZENNYOLC 🔞 →

Egy éjszaka alatt leszünk hivatalosan felnőttek. Hogyan járjuk be a gyerek és felnőtt lét közti határmezsgyét?

– Tudod, mit akarsz?

– Tudod, miért és mi alapján szavazol?

️- Tudod, hogy legyél jól?

Az Örkény Színházhoz kötődő műhelyben a saját történeteinkből indulunk ki – mit jelent nekünk a 18? A felelősség? A szabadság? A félelem?

Kórusszínházat csinálunk: közös szöveg, közös mozgás, közös hang erejére építünk.

Nem monológ, nem énekkar. Generációs megszólalás.

 

Műhelyvezetők: Kabdebon Dominik, Milovits Hanna

Mentor: Szemessy Kinga

BUILD YOUR POLITICIAN 🎮 →

Egy interaktív színházi játékot fejlesztünk. Politikusok, influeszerek, tanárok – hatni akarnak. De hogy?

A közösségi média és a politika viszonyát vizsgáljuk.

  • Miként válik valaki politikai szereplővé?
  • Mit vársz el attól, aki „vezetni” akar téged?
  • Mitől lesz valaki hiteles – és mitől marad csak jól felépített karakter?
  • Szükségünk van karizmatikus vezetőkre, vagy csak jól működő kampányok kellenek?
  • Ki formálja a politikai szereplőket: ők magukat, vagy a social media algoritmusai?

 

Képzeld el, hogy egy politikai figura karakterlapját írod.

Arca? Jelmondata? Stílusa? Története?

Hős vagy mém? Hiteles vagy clickbait?

 

A Katona műhelyében új politikai szereplőket teremtünk – egy közösségi játékot tervezünk, szemtelenül, őszintét, kreatívan – a csapat egyszerre játssza és vezeti a zárónapon az interaktív performanszt.

 

Műhelyvezetők: Aradi Fanni, Mandák Emese, Tóth Dorka Berta

Mentor: Koltai Dorottya Szonja, Cziboly Ádám

INSTAL❗ →

Hogyan befolyásolja a terveinket és a jövőképünket a politika, a közélet, a bizonytalanság? Hogyan tudunk hatással lenni a közéletre és a minket is érintő politikai folyamatokra? Mi történik körülöttünk és bennünk?

A Radnóti csapata művészetterápiás és akciómódszerekkel épít közös gondolkodást hogylétünkről a politikai és személyes térben.

A végeredmény?

Egy interaktív kiállítás. Montázsokból, szövegekből, performatív akciókból építünk installációt. Bármiből, amit a csapat kitalál.

 

Műhelyvezetők: Szendrey Gitta, Durst Móni

Mentor: Albert Mari

GEN-Z RIPORTSTÁB 🎥 →

Diákriporter vagy a Trafóból? Csatlakozz a Gen-Z stábhoz!

Ez a csapat posztokat, riportokat készít a nyári tábor eseményeiről, végigkíséri az alkotófolyamatokat, a vitákat és a workshopokat, amik a műhelybemutatókig vezetnek.

A stáb nem pusztán rögzít, sokkal inkább sztorit épít. Ti kérdeztek, ti meséltek, ti mutatjátok meg, hogyan látja a Z generáció a világot.

A felkészülésben és a sztoriépítésben Tóth Fruzsi videós tartalomkészítő segít.

TikTok, Insta – miniinterjú? elkapott pillanatok? beállított vágóképek? A formának csak a fantáziátok szab határt. Csatlakozzatok az egyik alkotócsoporthoz – és mutassátok meg belülről, hogyan születik a produkció!

A te szemszögedből íródik a tábor története.

 

 

Műhelyvezetők: Kocsonya Zsófi, Szepes Anna

Mentor: Tóth Fruzsina

GEN-Z CONFERENCE

Itt a konferenciaprogramról olvashatsz, az egyidőben futó programok közül majd a táborban kell választanod.

TÖRVÉNY →

Adott egy törvény, amit sokan erkölcsileg problémásnak gondolnak, de szinte mindenki fél attól, aki a törvényt hozta. Joggal (-).

Miért dönt valaki úgy, hogy megszegi a törvényt, és miért dönt más úgy, hogy betartja? Mit kockáztat az, aki ellenszegül, és mit az, aki engedelmeskedik? És miért tart ki a törvény mellett egy vezető még akkor is, amikor már a saját fia sem ért vele egyet?

Antigoné, Iszméné, Kreón és Haimón 2500 éves története annyi minden más mellett ezeket a kérdéseket is felteszi. Közös kísérletezésre hívok mindenkit, aki szívesen gondolkodna ilyen, és ehhez hasonló kérdéseken Szophoklész drámája kapcsán. Folyamatdrámával dolgozunk majd, vagyis sokszor leszünk szerepben, máskor viszont időben, térben és munkaformában is távolabbról nézünk rá a közös történetünkre. Ahogyan a kérdésekre sem tudom a választ, úgy azt sem tudom pontosan előre, mi fog történni ebben a két és fél órában. Azon múlik nagyrészt, hogy mi lesz az, ami éppen akkor a résztvevőket foglalkoztatja.

Műhelyvezető: Cziboly Ádám

"MÉLYEN TISZTELT, KEDVES, ÉDES..." TITKOS ÉS NYÍLT LEVELEK A SZÍNPADON ÉS A KÖZÉLETBEN →

A drámairodalomban és a színházi előadásokban gyakran felbukkanó levél funkcióit, lehetőségeit járja körül az interaktív foglakozás, melynek első felében a drámairodalom és a történelem híres leveleivel, majd a részvevők által írt levelekkel foglalkozunk és játszunk.

Hogyan változott a levelek formája és tartalma, közvetítési módja? Mi is egy nyílt levél?

Hogyan válik színházi jellegű aktussá egy nyílt levél felolvasása?

A lehetséges tartalmak, fogalmazási, formai, nyelvi követelmények, kézbesítési, közlési lehetőségek megismerése után a résztvevők megírhatják és előadhatják saját nyílt leveleiket.

A különböző generációk szóbeli és írásbeli kommunikációs lehetőségei, a közéleti megszólalás és szerepvállalás kérdéseivel is foglalkozunk.

Kiindulópontjaink I.L. Caragiale román drámaíró Elveszett levél című vígjátéka és a Milo Rau által kezdeményezett (lásd erről: https://www.europeantheatre.eu/news/sign-the-open-letter-resistance-now-free-culture), valamint Andrei Șerban által írt nyílt levelek (lásd erről: https://jatekter.ro/andrei-serban-szinhazi-es-operarendezo-nyilt-levele/).

 

Műhelyvezető: Albert Mari

ÁLLÁSfoglalás →

Ami a szívén, az a száján. » Vigyázz, a szádra lépnek! » Ne szólj szám, nem fáj fejem…

Van, hogy csendre intenek minket, és van, hogy mi cenzúrázzuk magunkat.

Sőt, előfordulhat, hogy valamivel határozottan nem értünk egyet, ugyanakkor (még) nem vagyunk képesek szavakkal kiállni ellene.

A kiállás tette tud olyan erős lenni, mint egy felszólalásé.

Állni mozdulatlanul egy olyan helyen, amit megfosztottak attól, hogy mindenkié legyen – politikai tett. Megfigyelni és felülírni a közterek által keltett testérzeteinket, szomatikus aktivizmus. Ugyanígy a társadalmi koreográfiák (a sorbanállástól, a koccintáson át, az ünnepségeken bemutatott táncokig) a társadalmi rend esztétikai megnyilvánulásai és azok közvetlen testbe ültetése.

A workshop során kipróbálhatod:

  • a testérzet-alapú döntéshozást – testtudati gyakorlatokon keresztül
  • saját mozgáspreferenciáid gyakorlását – mozgásos szabályjátékokkal
  • együttmozgást, közelséget és érintést – a szociális jelentésrétegek tudatában, mégis zárójelbe téve azokat
  • szavak nélküli tárgyalást és szándékütköztetést – páros és csoportos kompozíciós gyakorlatokban.

Műhelyvezető: Szemessy Kinga

GYÖNYÖRŰ KÜZDELEM - MŰHELY A KÖZÉLET ISKOLÁJÁVAL→

Mitől működik egy politikai akció? Milyen szerep juthat művészeti módszereknek a társadalmi változásban? Hogyan fordulhat át a politikai szorongás kreatív cselekvésbe? Hogy hogyan tehetjük a haragot az elnyomás elleni küzdelem hatékony eszközévé? Milyen alapelvekre, taktikákra, elméletekre támaszkodnak az ellenállás eszközei?

A műhely a Gyönyörű küzdelem (Beautiful Trouble) című könyvre épül, amely a kreatív politikai cselekvésről szól, és arról, hogyan tudjuk a kreativitást, a játékot és a művészetet a szerveződés eszközeként használni.

A Közélet Iskolája műhelyfoglalkozását Seres Lili és Szabó Márton vezetik.

ELLENÁLLÁS GYAKORLATAI →

Hol jelennek meg az életünkben hatalmi helyzetek? Vannak-e cselekvési alternatíváink? Miért, mi ellen és milyen eszközökkel harcolunk? Milyen konkrét vagy szimbolikus tetteknek van értelme? Mikor kell feladni vagy stratégiát váltani? Milyen kis hétköznapi helyzetekben érhető el valós változás?

Ezekre a kérdésekre keressük a választ a Trafó részvételi színházi műhelye, a Gondolat Generátor által fejlesztett vitaszínházi előadáson.

A színpada fórummá alakul, ahol színházi jelenetek és azokhoz kapcsolódó megosztó állítások mentén invitálunk benneteket közös gondolkozásra és arra, hogy osszátok meg véleményeteket és ötleteiteket az elnyomó hatalommal szembeni ellenállásról és annak lehetséges formáiról.

 

Alkotók:

Színészek: Bárnai Péter, Lukács Andrea, Milovits Hanna, Molnár Dávid Márk

Írták: Az ellenállás gyakorlatai c. alkotópályázat nyertes pályázói

Dramaturg: Hajós Zsuzsa

Szakmai konzulens: Aradi Fanni, Bauer Flóra (Közélet Iskolája)

Rendezők és facilitátorok: Kocsonya Zsófi, Szepes Anna

A GEN-Z KONFERENCIA MŰHELYVEZETŐI

ALBERT MÁRIA →

Albert Mária (1968., Marohévíz), erdélyi magyar egyetemi oktató, fordító, szerkesztő. A kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem bölcsészkarán szerzett diplomát angol-román szakon, majd a bukaresti I. L. Caragiale Színház- és Filmművészeti Egyetemen doktori fokozatot. A Marosvásárhelyi Rádió szerkesztője, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem adjunktusa.

CZIBOLY ÁDÁM →

Cziboly Ádám a Nyugat-Norvég Egyetemen (HVL) a dráma és az alkalmazott színház professzora. Több tucat nemzetközi K+F projekt vezetője volt a dráma és a színházi nevelés területén. Ő kezdeményezte és vezette a tizenkét ország részvételével zajló DICE kutatási projektet, amely az első nemzetközi mélyreható kutatás volt a dráma hatásáról az egész életen át tartó tanulás kulcskompetenciáira. Két kulcsfontosságú magyar kézikönyv vezető szerzője a színházi nevelés és a színházpedagógia területén.

SZEMESSY KINGA →

Szemessy Kinga Linzben élő magyar táncos, koreográfus, táncantropológus, aki Budapesten alapító tagja a SVUNG Kutatócsoportnak, a Szendvicsbár közösségi térnek és a Szomatikus Oktatásért és Mozgásért Egyesületnek. Jelenleg Salzburgban dolgozik a Mozarteum Egyetem Akalmazott színház MA szakán, illetve a Wissenschaft & Kunst egyetemközi intézet „Társadalom és fenntarthatóság” munkacsoportjában, mindemellett pedig szabadúszó művész és kutató.

Top