KARÁCSONYOZZATOK VELÜNK,
VAGY ÚSSZATOK HAZA
KARÁCSONYOZZATOK VELÜNK,
VAGY ÚSSZATOK HAZA
TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ
ELŐADÁS ELŐTT:
RÁHANGOLÓ FELADATOK
1: Címfejtő
Az előadás címe magyarázatért kiált, és a magyarázatot az előadás fogja megadni.
De mielőtt megnézitek a darabot, találjatok ki egy olyan (reális, vicces, abszurd…?) helyzetet, amelyben elhangozhat ez a mondat: „Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza!”
A helyzetet dolgozzátok ki egy rövid jelenet formájában, és adjátok elő egymásnak. A jelenet csattanója, csúcspontja a különös mondat elhangzása legyen.
2: Ünnep és identitás
Álljatok körbe, és gondoljatok a karácsonyra:
Milyen szokások, milyen szabályok határozzák meg a karácsony ünneplését?
Mit szerettek benne, és mi az, amiről szívesen lemondanátok, ha tehetnétek?
Valaki előrelép a körből, és kimondja a gondolatát (például: „karácsonykor meglátogatom a rokonaimat”).
Aki úgy érzi, rá is érvényes az állítás, szintén előrelép, és csatlakozik az elhangzott mondathoz („én is”).
Ezután a játékosok visszalépnek a helyükre, és jöhet a következő állítás.
Reflexió:
Fogalmazzátok meg a megfigyeléseiteket!
Hasonlóságok vagy eltérések jellemezték inkább a csoportot?
Van-e olyan tagja a csoportnak,
… aki a többségétől eltérő kultúrából érkezett?
… aki nagyon másképp viszonyul a karácsonyhoz, mint a többiek?
Szerintetek hogyan határozzák meg az ünnepek az identitást (tehát azt, hogy kik vagyunk)?
···
„Ne fece…fecekedjetek! Kárácson ván! Holnap menni vele Weihnachtsmarkt… a karácsony markt, vásár. Te is jössz!”
···
Ha érdekel az ünnepek és az identitás témája, olvass róla további gondolatokat a műsorfüzetben →
3: Kik?
Pörgessétek át az online műsorfüzetet →, és keressétek meg, olvassátok el a szereplőktől származó rövid idézeteket!
Hány szereplőt találtok a műsorfüzetben?
Milyen viszonyban lehetnek ők egymással?
Mit lehet megtudni róluk az idézetek alapján?
Milyen konfliktus(ok)ra számítotok?
Fogalmazzatok meg sejtéseket!
4: Hol?
Tanulmányozzátok tovább az online műsorfüzetet →!
Milyen országokról, városokról találtok információkat benne?
Milyen politikai témák, események, személyiségek szerepelnek benne?
Mindenki keressen ezek között egy olyan történelmi vagy társadalmi adatot, amelyhez a szűkebb vagy tágabb környezetéből személyes kapcsolódásról tud beszámolni.
Például:
A marosvásárhelyi magyar lakosság csökkenéséhez kapcsolódó személyes tapasztalatom, hogy a legjobb barátom szülei is Erdélyből költöztek Magyarországra.
vagy:
A Berlin migrációs hátterű lakosságát bemutató statisztikához kapcsolódó személyes tapasztalatom, hogy az unokatestvéremék két éve Berlinben laknak.
Osszátok meg egymással ezeket a kapcsolódási pontokat!
ELŐADÁS UTÁN:
FELDOLGOZÓ FELADATOK:
* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2023/24-es képzés egyik témája a Lidércek, Shaxpeare, delírium című előadásunk volt, ezért a résztvevők között volt, aki ehhez az előadáshoz készített óratervet, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük neki, hogy munkája eredményét közzétehetjük a kollégák számára!