TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ
TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ
Feladatok →A színház iskolája című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból és a résztvevők által készített óravázlatokból.
ELŐADÁS ELŐTT ⇒ RÁHANGOLÓ FELADATOK:
1: Hol járunk?
Nézzétek meg az előadás díszlettervét…:
… és a tervhez használt inspirációkat:
Gyűjtsétek össze az ötleteiteket:
Milyen teret szeretne a díszlettervező láttatni a nézőkkel? Fogalmazzátok meg a megfigyeléseiteket és a feltevéseiteket is!
Szerintetek milyen szereplők jelennek meg ebben a térben? Kik bukkanhatnak itt fel és miért?a
•••
Ha többet is szeretnétek tudni a díszletről, olvassatok bele a műsorfüzetbe →
2: Sok Shakespeare
Mit tudtok Shakespeare-ről? Gyűjtsetek össze minél több asszociációt, ismeretet, amit az angol drámaíró neve felidéz bennetek!
Vajon mire gondol az előadásfotón látható „Shakespeare”?
„Számos különböző Shakespeare létezik” – szól Andrew Dickson bevezetője a The Globe Guide to Shakespeare című kézikönyvben, „(…) és ahogy múlnak az évek, egyre csak szaporodnak, amennyiben a színház egy tapintatlanul kíváncsi és kiszámíthatatlan médium, és így Shakespeare, a világ leggyakrabban színpadra állított drámaírója is folyamatos változásban és átalakulásban van.”
Mit jelent számotokra Shakespeare mint popkulturális ikon?
Milyen példákat ismertek arra, ahogyan használja (szétszedi, átértelmezi, újraírja) a kultúra a shakespeare-i örökséget?
•••
Závada Péter, az előadás szövegírója Shakespeare átírásáról és a drámaíróval szembeni gyanakvásról is beszél. Olvassatok bele a műsorfüzetbe →
3: Bernadett és Heléna, Zágon és Lysander
Shakespeare Szentivánéji álom című darabjának egyik fő történetszála az alább olvasható bonyodalmakat bontja ki:
Hermia és Lysander szerelmesek egymásba, és elszöknek az erdőbe. Demetrius is szerelmes Hermiába, ezért utánuk megy. Heléna viszont szerelmes Demetriusba, ezért ő is utánuk megy. Éjjel elálmosodnak, és elalszanak. Puck, az erdei tündérmanó szeretne rendet tenni a szerelmi szövevényben, ezért varázsszert csöpögtet egyik-másik alvó szerelmes szemébe. Sajnos csak még nagyobb bajt csinál: ébredés után mind a két fiú Helénába szerelmes.
Hasonlítsátok össze a részleteket!
• Hogyan feleltethetők meg egymásnak a szereplők?
• Miben hasonlítanak a szövegek, miben térnek el?
• Milyen új témákat feszeget a kortárs átirat?
ELŐADÁS UTÁN ⇒ FELDOLGOZÓ FELADATOK:
1: Mit láttunk?
Osszátok meg egymással az első gondolataitokat:
• Hogy tetszett az előadás?
• Milyen érzéseket mozgatott meg bennetek?
• Melyik pillanatok voltak a legemlékezetesebbek?
• Milyen kérdéseitek maradtak?
Olvassátok el az alábbi felvetéseket, amelyek a kortárs színházi nyelvre, azon belül Bodó Viktor rendezéseire vonatkozó megállapításokat tartalmaznak:
· A kortárs színházban megjelenő műfaji és stíluselemek: kabaré, televíziós és filmes szórakoztatóipar, reklámok, diszkózene, gegek, bohózati elemek, motiválatlannak tűnő, váratlan vagy groteszk gesztusok, abszurd elemek, musical, revü, varieté, táncbetétek, eltúlzott erőszak, horror, halandzsa nyelv, stb.
· A színpadon ábrázolt fikciós világ narratíváját, a reálisnak induló szituációkat rendre rövid epizódok törik meg. A váratlan irányváltások egy a logika nélküli világ képét mutatják.
· A színházban a valóság lenyomata gyakran káoszként, kitágult, szürreális tudatállapotként jelentkezik.
· A színész feladata az egyetlen szerephez tartozó lelkiállapot megmutatásán túl gyakran az improvizáció, a különböző szerepek, beszédmódok, stílusok és műfajok közötti minél szabadabb és minél kreatívabb átjárás képessége. A betétek a karakterektől külön életet is élhetnek.
Keressetek példákat a fenti állítások alátámasztására!
Tudtok-e további megállapításokat megfogalmazni az előadás színházi formanyelvére vonatkozóan?
2: Függőség
Mit tudtok a függőségekről? Mikor indokolt külső segítséget kérni? Hol, hogyan és ki tud segítséget kérni?
Olvassátok el egy magyar rehabilitációs intézet terápiás tervét, napirendjét az online műsorfüzetben →
Miért ilyen szigorú a napirend? Milyen folyamaton mennek át a gyógyulók? Milyen felismeréseket változásokat támogat a terápia?
Olvassatok az online műsorfüzetben a függőségről →
Olvassatok az online műsorfüzetben a színházterápiáról →
3: Emberek…
Alakítsatok 4 fős csoportokat.
1. Minden csoport válasszon egy szereplőt a darabból! Beszéljétek meg, hogy mit tudtatok meg róla az előadásból! Milyen ember ő?
Egészítsétek ki újabb információkkal a szereplő történetét, személyiségét a fantáziátokból! „Derítsetek ki” róla minél több háttérinformációt: a tulajdonságait, szokásait, titkait, vágyait…
2. Válasszatok a körülöttetek lévő tárgyak közül egyet: ez a tárgy a szereplőtök legkedvesebb tárgya.
Hogyan került a tárgy a birtokába, és miért vált számára ilyen fontossá? Találjátok ki a tárgy történetét!
Alkossatok meg egy jelenetet, amelynek végén a tárgy elkerül a tulajdonosától (lemond róla, elajándékozza, elveszik tőle…)
3. Meséljétek el egymásnak a tárgy és a szereplő történetét, és mutassátok be a jeleneteket!
* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2023/24-es képzés egyik témája a Lidércek, Shaxpeare, delírium című előadásunk volt, ezért a résztvevők között volt, aki ehhez az előadáshoz készített óratervet, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük neki, hogy munkája eredményét közzétehetjük a kollégák számára!