ANYEGIN 

TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ 

A feladatokat ‘A színház iskolája’ című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból válogattuk

FELADATOK ÉS JÁTÉKOK

RÁHANGOLÓDÁSHOZ:

1: Két fiú, két lány …   

… sok történet 

Puskin történetének két fiú és és két lány a főszereplője.

Mind a négyüket az éles szemű, gunyoros narrátor (az ötödik főszereplő) mutatja be az olvasónak. Az ő soraiból emeltünk ki néhány részletet: ITT→

Olvassátok el a részleteket, majd csoportokban dolgozva alkossatok egy-egy rövid történetet Anyegin, Lenszkij, Tatjána és Olga szereplésével. A történetben az alábbi motívumokból hármat használjatok:

  • barátság
  • szerelmi vallomás
  • elutasítás
  • kacérkodás
  • párbaj 

Mutassátok be egymásnak a történeteket 5-6 állókép segítségével, amelyeket egy narrátor élőszóval kommentál. 

2: Talált zugok …  

… új nézőpontok 

Keressetek az osztályteremben és/vagy az iskola épületében (udvaron, folyosón, aulában, stb. …) érdekes helyszíneket, zugokat. Minden csoport válasszon magának egy helyszínt –, a továbbiakban ezekben a terekben zajlik a játék.

Nézzetek jól körül a választott helyszínen. Képzeljétek ide az első feladatban általatok megalkotott történetet egyik szereplőjét: Vajon hogy érzi magát, és hogyan viselkedik itt? Milyen tárgyakat vesz észre? Mit használ közülük? Hogyan változtat a környezetén?

Írjatok közösen egy monológot számára, amelyben a saját nézőpontjából, a környezetében lévő adottságok, tárgyak felhasználásával mesélheti újra a történetét.

A szereplő a csoport segítségével felkészül a monológ elmondására.

Járjátok végig együtt az összes helyszínt, és hallgassátok meg a monológokat.

Minden monológnál egyértelmű, hogy Anyegint, Lenszkijt, Tatjánát vagy Olgát hallottátok? Beszéljétek meg!

3: Egy kép 

… tíz kérdés 

Natalia Yaskina könyvillusztrátor ábrája egyetlen képben* foglalja össze az Anyegin vázlatos történetét:

 

 

Tanulmányozzátok a képet!

A kép alapján írjatok fel tíz kérdést és/vagy feltételezést a történetre vonatkozóan. Dolgozhattok önállóan vagy párban is.

Az előadás megnézése után térjetek vissza a felírtakhoz:

  • Meg tudjátok válaszolni a felmerült kérdéseket?
  • Beigazolódtak az előfeltevések vagy valami más történt? 

Beszélgessetek a tapasztalataitokról! 

Letölthető kép →

Letölthető táblázat a kérdések és előfeltevések összegyűjtéséhez →

 

*A kép forrása →

FELADATOK ÉS JÁTÉKOK

FELDOLGOZÁSHOZ:

1: Színes reflektálás …   

… közös térképen

Az Anyegin nézői különböző színű karszalagokkal különböző nézői élményben részesülnek. 

Alkossatok minél színesebb 4-5 fős csoportokat, azaz lehetőleg azok kerüljenek egy csoportba, akik különböző színű karszalagokkal látták az előadást.  

Beszélgessetek a csoportokban:

  • Ki merre járt?
  • Találkoztatok menet közben?
  • Láttatok olyan helyszínt, amit a többiek nem?
  • Találkoztatok olyan színésszel, akivel a többiek nem?

Egy-egy nagy csomagolópapírra rajzoljatok csoportonként egy sematikus térképet az előadás helyszíneiről (természetesen csak azokról, amelyeket megismertetek).

Ezután beszélgessetek tovább:

  • Mi volt számotokra a legemlékezetesebb pillanat?
  • Milyen gondolat foglalkoztatott előadás közben és/vagy után?
  • Mi tetszett? Mi nem tetszett? Mi hatott leginkább?

A beszélgetés alapján minden csoporttag írjon megjegyzéseket az élményről a térképre (a csomagolópapír bármely pontjára). A megjegyzéseket mindenki olyan színű filctollal írja, amilyen színű karszalaggal látta az előadást.

Végül járjatok körbe, és nézzétek meg a különböző csoportokban készült térképeket és a rájuk írt megjegyzéseket.  

 

2: Tiny desk 

Művész és közönsége

Beszélgessetek a látott előadás sajátos térhasználatával kapcsolatos kérdésekről:

  • Mi a színház? Milyen terekben képzelhető el színházi előadás? 
  • Milyen jelentősége van a tér méreteinek?
  • Hogyan hat a nézőre, ha a színészek nagyon közel vagy épp nagyon távol vannak tőle?
  • Hogyan befolyásolja az élményt, ha a nézőnek helyet kell változtatnia előadás közben? 

 

 

Kitérő:

Talán ismeritek a világhírű, youtube-on szabadon nézhető Tiny Desk Concerts sorozatot. A kultikusnak számító koncerteken kis térben, kis létszámú közönség előtt lépnek fel a zenészek. Hátuk mögött és előttük zsúfolt, tárgyakkal teli polcok, íróasztal, irodabútor látható.

A sorozat 2008-as indulása óta óriási szakmai siker a zenerajongók körében, a legnagyobb sztárok is megtiszteltetésnek veszik és örömmel fogadják el a meghívást. Vajon milyen többletet ad egy „tiny desk” fellépés a gigakoncertekhez szokott fellépőknek és közönségüknek? 

Top