ANYEGIN
ANYEGIN
TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ
A feladatokat ‘A színház iskolája’ című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból válogattuk
FELADATOK ÉS JÁTÉKOK
RÁHANGOLÓDÁSHOZ:
1: Két fiú, két lány …
Puskin történetének két fiú és és két lány a főszereplője.
Mind a négyüket az éles szemű, gunyoros narrátor (az ötödik főszereplő) mutatja be az olvasónak. Az ő soraiból emeltünk ki néhány részletet: ITT→
Olvassátok el a részleteket, majd csoportokban dolgozva alkossatok egy-egy rövid történetet Anyegin, Lenszkij, Tatjána és Olga szereplésével. A történetben az alábbi motívumokból hármat használjatok:
Mutassátok be egymásnak a történeteket 5-6 állókép segítségével, amelyeket egy narrátor élőszóval kommentál.
2: Talált zugok …
Keressetek az osztályteremben és/vagy az iskola épületében (udvaron, folyosón, aulában, stb. …) érdekes helyszíneket, zugokat. Minden csoport válasszon magának egy helyszínt –, a továbbiakban ezekben a terekben zajlik a játék.
∞
Nézzetek jól körül a választott helyszínen. Képzeljétek ide az első feladatban általatok megalkotott történetet egyik szereplőjét: Vajon hogy érzi magát, és hogyan viselkedik itt? Milyen tárgyakat vesz észre? Mit használ közülük? Hogyan változtat a környezetén?
Írjatok közösen egy monológot számára, amelyben a saját nézőpontjából, a környezetében lévő adottságok, tárgyak felhasználásával mesélheti újra a történetét.
A szereplő a csoport segítségével felkészül a monológ elmondására.
∞
Járjátok végig együtt az összes helyszínt, és hallgassátok meg a monológokat.
Minden monológnál egyértelmű, hogy Anyegint, Lenszkijt, Tatjánát vagy Olgát hallottátok? Beszéljétek meg!
3: Egy kép
Natalia Yaskina könyvillusztrátor ábrája egyetlen képben* foglalja össze az Anyegin vázlatos történetét:
Tanulmányozzátok a képet!
A kép alapján írjatok fel tíz kérdést és/vagy feltételezést a történetre vonatkozóan. Dolgozhattok önállóan vagy párban is.
Az előadás megnézése után térjetek vissza a felírtakhoz:
Beszélgessetek a tapasztalataitokról!
∞
Letölthető táblázat a kérdések és előfeltevések összegyűjtéséhez →
FELADATOK ÉS JÁTÉKOK
FELDOLGOZÁSHOZ:
1: Színes reflektálás …
Az Anyegin nézői különböző színű karszalagokkal különböző nézői élményben részesülnek.
Alkossatok minél színesebb 4-5 fős csoportokat, azaz lehetőleg azok kerüljenek egy csoportba, akik különböző színű karszalagokkal látták az előadást.
Beszélgessetek a csoportokban:
Egy-egy nagy csomagolópapírra rajzoljatok csoportonként egy sematikus térképet az előadás helyszíneiről (természetesen csak azokról, amelyeket megismertetek).
Ezután beszélgessetek tovább:
A beszélgetés alapján minden csoporttag írjon megjegyzéseket az élményről a térképre (a csomagolópapír bármely pontjára). A megjegyzéseket mindenki olyan színű filctollal írja, amilyen színű karszalaggal látta az előadást.
Végül járjatok körbe, és nézzétek meg a különböző csoportokban készült térképeket és a rájuk írt megjegyzéseket.
2: Tiny desk
Beszélgessetek a látott előadás sajátos térhasználatával kapcsolatos kérdésekről:
∞
Kitérő:
Talán ismeritek a világhírű, youtube-on szabadon nézhető Tiny Desk Concerts sorozatot. A kultikusnak számító koncerteken kis térben, kis létszámú közönség előtt lépnek fel a zenészek. Hátuk mögött és előttük zsúfolt, tárgyakkal teli polcok, íróasztal, irodabútor látható.
A sorozat 2008-as indulása óta óriási szakmai siker a zenerajongók körében, a legnagyobb sztárok is megtiszteltetésnek veszik és örömmel fogadják el a meghívást. Vajon milyen többletet ad egy „tiny desk” fellépés a gigakoncertekhez szokott fellépőknek és közönségüknek?
T ❤️A, de A 💔T
⏳
A ❤️T, de T 💔A
Kidolgozott óratervek
A színház iskolája program résztvevőitől:
Inspiráló színházi élményt kívánuk!