BŰN ÉS BŰNHŐDÉS

TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ

Feladatok →A színház iskolája című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból és a résztvevők által készített óravázlatokból.
A
→teljes feladatsorok további inspiráló ötleteket tartalmaznak.

bun16

ELŐADÁS ELŐTT:

RÁHANGOLÓ FELADATOK

1: Egy férfi kilép a bérház kapuján  

… silány kis szoba, közvetlenül a háztető alatt…

Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regénye a következőképpen kezdődik:

Július elején, egy rendkívül meleg nap alkonyatán, fiatal férfi lépett ki a Sz… utcai házból, ahol albérletben lakott, és lassan, láthatóan határozatlanul, elindult a K… híd felé.

Szerencsére nem találkozott a háziasszonyával a lépcsőn. Silány kis szobája a nagy ház negyedik emeletén volt, közvetlenül a háztető alatt, és inkább valamiféle ládához hasonlított, mint szobához. Háziasszonya, akitől a lakást ebéddel és kiszolgálással bérelte, egy emelettel lejjebb lakott, külön lakásban, és a fiatalembernek, valahányszor kimozdult hazulról, okvetlenül el kellett mennie a lépcsőre nyíló és örökösen sarkig tárt konyhaajtó előtt. Valami kínos, gyáva félelem lepte meg mindig, amikor itt elment; és ezt restellte, restelkedésében elfintorította az arcát. Sok hónapi szobabérrel tartozott a háziasszonynak, és félt találkozni vele.  

Eredjetek képzeletben a fiatal férfi nyomába, és lépjetek a mindentudó elbeszélő helyébe. Csoportokban gondolkozva, a fantáziátokra támaszkodva válaszoljátok meg az alábbi kérdéseket, majd osszátok meg a megoldásaitokat egymással:

· Mit lát, mire figyel fel az utcán? – Írjatok le szemléletesen öt dolgot!
· Mi jár a fejében? – Fogalmazzatok meg öt gondolatot!
 

 

ÓRAVÁZLAT-AJÁNLÓ:

Flaskay Zsuzsa (Petőfi Sándor Gimnázium) elsősorban drámapedagógiai módszereket használó ráhangoló óravázlatának kulcsfogalmai az álom-rémálom, a női kiszolgáltatottság, az áldozat és a lázadás. →  

Garam Ágnes (ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola) ráhangoló óravázlata olyan csoportnak készült, akik olvasták a regényt. Az óravázlat segít a szereplők és a cselekmény felidézésében, előkészíti az előadás zenei és látványvilágának megértését, és bevezeti a polifónia fogalmát. →

Iványi-Szabó Rita óravázlata ráhangoló és feldolgozó feladatokat tartalmaz. Az előkészítés a detektívregény, illetve a Raszkolnyikov és Porfirij verbális párharca felől közelíti a témát. A feldolgozás a polifóniára valamint a megváltás nélküli szenvedéstörténet értelmezésére fókuszál. →

2: Kórus  

Beszélő nevek 

Az Örkény Színházban látható Bűn és bűnhődés című előadás ugyanennek a jelenetnek az elbeszélésével kezdődik: 

Egy férfi az Sz. utca 32-es bérház kapuján kilép
egyetemista volt még tavaly
vagy tavalyelőtt
vagy azelőtt
de már nem az
félbehagyta az egyetemet
mert nincsen pénze
nincsen semmije
félbehagyta
aztán úgy maradt.
Lábujjhegyen settenkedik a lépcsőn
nehogy most nyikorduljon meg
nehogy összefusson a főbérlővel…
már öthavi lakbérrel tartozik neki
ezért a lukért
nem is szobáért
koporsó inkább
foszlott matrac
pecsétes függöny
koszos ablaküveg
és csótányok
egérszar
és csótányok…
(részlet az előadás szövegéből, rövidített változat)

 

A házból kilépő férfit Raszkolnyikovnak hívják. Nevének jelentése: szakadár, elszakadó.

Nem csak Raszkolnyikov neve sokatmondó. A történet négy további szereplőjének is beszélő neve van:

Szonya – bölcsesség
Marmeladov – lekvár
Razumihin – ész, értelem
Luzsin – tócsa, pocsolya

Folytassátok az első feladatban megkezdett gondolkodást, és képzeljetek el minden csoportban egy találkozást Szonyával, Marmeladovval, Razumihinnel vagy Luzsinnal!
Kapcsolódhattok a már elképzelt elemek némelyikéhez (a városban látott tárgyak, helyszínek, Raszkolnyikov gondolatai…). 

Írjátok meg a találkozást az előadás szövegéből vett minta alapján, szabadverses formában! Lehet a jelenetben narráció (elbeszélői szöveg), és megszólalhatnak a szereplők is. Adjátok elő a jelenetet realisztikus cselekvések nélkül, egy kórus formájában: a csoport minden tagja vegyen részt a kórusban. 

 

 

ÓRAVÁZLAT-AJÁNLÓ:

Berta-Tóth Katalin és Halminé Juhász Ildikó ráhangoló óravázlata drámapedagógiai feladatokkal: a bűn fogalma, plakátértelmezés és -tervezés, szereplői háló →

Székely-Varga Gyopár és Szekernyés Tünde ráhangoló óravázlata drámapedagógiai gyakorlatokat tartalmaz. A feladatsorban szereplő kórus-játék a regényből vett szövegrészekre építve készít fel az előadás narrációs megoldásainak befogadására. →

3: Az elmélet 

„Bűnt követtem el, de jogom volt hozzá.” 

Tervezzetek meg, és adjatok elő 5 fős csoportokban egy-egy rövid, háromszereplős bírósági jelenetet:

A) A Vádlott néhány mondatban összefoglalja az általa elkövetett törvényszegést, majd a következő fordulattal zárja vallomását: „Bűnt követtem el, de jogom volt hozzá.” 

B) Az Ügyvéd rövid beszédben érvel a zárómondat igazsága mellett. Kifejti, hogy létezhet olyan helyzet, amiben jogosan ártunk valaki másnak. 

C) Az Ügyész elfogadhatatlannak tartja az elhangzottakat, és arról igyekszik meggyőzni a bírót vagy az esküdteket, hogy senki sem formálhat jogot a törvények áthágására. 

A jelenetek bemutatása után tartsatok nyílt szavazást: összességében ki ért inkább egyet a Vádlottak és az Ügyvédek álláspontjával? Ki osztja inkább az Ügyészek véleményét?  

 

Czéh Zoltán óravázlata alapján (ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium) 

 

A TELJES ÓRAVÁZLAT további ráhangoló feladatai a cselekmény lehetséges helyszínét, az adaptáció kérdését, az álomjelenetek színpadra vitelét és a polifónia fogalmát járják körül 

ELŐADÁS UTÁN:

FELDOLGOZÓ FELADATOK

1: Nejlonzsák  

A gondolat megmutatása 

Egy egyszerű tárggyal is ki tudunk fejezni gondolatokat, érzéseket, reflexiókat. Az alakítható tárgyak (mint például egy papírlap, amit színezni, hajtogatni, tépni lehet) sok kreatív lehetőséget rejtenek magukban. 

A Bűn és bűnhődés című előadás megnézése után próbáljátok ki ezt a játékot egy hétköznapi nejlonzacskó felhasználásával:

· Adjatok magatoknak egy kis gondolkozási időt, majd mindenki egyesével „mutassa meg” egy olyan gondolatát, érzését az előadással kapcsolatban, amit szívesen megoszt a többiekkel. A gondolat megmutatásához használjátok fel a nejlonzacskót. Természetesen rövid szóbeli magyarázatot is fűzhettek a mini performanszhoz.
· Ha a zacskó időközben átalakuláson megy át, azt tekintsétek a játék részének, de létszámtól függően lehet két vagy három zacskót is biztosítani a játékhoz. 

 

 

ÓRAVÁZLAT-AJÁNLÓ:

Elszeszer Valéria (Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium) feldolgozó óravázlata a plakát értelmezésétől indul, majd a szereplők egymáshoz való viszonyát és a nézői élményt helyezi az óra középpontjába. →

2: Pénz, pénz, pénz  

… ha férfi vagy, ha nő vagy… 

Állítsatok fel a térben két szimbolikus tárgyat: az egyik (pl. egy megrakott asztal) a bőven rendelkezésre álló anyagi javakat, a másik pedig (pl. egy egyszerű hokedli) a szűkösséget, pénzhiányt jelképezi.

Írjátok fel jól látható módon A4-es lapokra a Bűn és bűnhődés szereplőinek nevét, és sorsoljátok ki a neveket a csoportban.

Gondoljátok át, hogy az általatok húzott szereplőnek milyen viszonya van a pénzhez, mennyiben határozza meg a sorsát, a döntéseit és a tetteit a bőség vagy a szűkösség.

A játékban a szereplőknek (azaz a nevüket tartó, felmutató csoporttagoknak) úgy kell elhelyezkedniük, hogy térbeli helyzetük kifejezze az adott szereplő viszonyát az anyagi javakhoz. Mozgás is lehetséges: pl. az elszegényedést mutatja, ha valaki a jólétet jelképező asztaltól az üres hokedli felé közeledik.

Először a férfi szereplők helyezkedjenek el a térben, majd szólaljanak meg egyesével: mindenki egyes szám első személyben, a szereplő nézőpontját felvéve mondjon valamit arról, hogy milyen szerepet játszik az életében a pénz.

Ismételjétek meg a játékot a női szereplőkkel is.

Beszéljétek meg a játék tanulságait!
Milyen szerepe van a Bűn és bűnhődés-ben a pénznek? Mennyiben van jelentősége ebben a világban annak, hogy valaki férfi vagy nő?   

 

ÓRAVÁZLAT-AJÁNLÓ:

Gödri Zsuzsanna (Veresegyházi Katolikus Gimnázium) feldolgozó óravázlata drámapedagógiai módszerekkel reflektál a befogadói élményekre. →

Dosztojevszkij rajza a Bűn és bűnhődés kéziratában

3: Nagyregény, színpad…  

…és rajz 

Dosztojevszkij egy nagyregényben írta meg Raszkolnyikov történetét, amit most színpadi adaptáció formájában láttatok. Hasonlítsátok össze a két művészeti formát abból a szempontból, hogy melyiknek milyen eszközei, lehetőségei és korlátai vannak egy történet elbeszélésekor!

Mit gondoltok, a látott előadás mely „összetevői” származhatnak a regényből? (Ennek kitalálására akkor is kísérletet lehet tenni, ha nem olvastátok a szöveget.)
És mik azok az „összetevők”, amiket kifejezetten a színházi adaptációnak köszönhetünk, amiről biztosan nem olvashatunk Dosztojevszkijnél?

Az előadás három felvonása három színpadkép segítségével keretezi, szakaszolja a történetet. Osszátok el a felvonásokat egymás között, és párokban gondolkozva válasszatok ki egy-egy emlékezetes pillanatot (jelenetet) a kapott felvonásból. 

  • Mi tette emlékezetessé ezt a pillanatot? Idézzétek fel minél részletesebben: Kik voltak jelen a színpadon? Mit láttatok, mit hallottatok? Mi hatott rátok?
  • Készítsetek vázlatos rajzot és jegyzeteket erről a pillanatról! A rajzkészségetek bizonyítása itt nem feladat, de a rajz legyen részletgazdag, és fűzzetek minél több magyarázatot hozzá.  

Az elkészült rajzot és jegyzeteket használva foglaljátok össze egymás számára a párokban megbeszélt gondolataitokat!

 

ÓRAVÁZLAT-AJÁNLÓ: 

Németh Mária feldolgozó óravázlata az irodalmi és a színházi élmény feldogozásához ad ötleteket. →

→ A színház iskolája című képzés során készült óravázlatok [*]:

BERGER-BALOGH LILI

Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium

BERTA-TÓTH KATALIN – HALMINÉ JUHÁSZ ILDIKÓ

CZÉH ZOLTÁN  

ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium

 

ELSZESZER VALÉRIA 

Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium

F. Zs.

PSG

 

GARAM ÁGNES 

ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola 

 

Gödri Zsuzsanna 

Veresegyházi Katolikus Gimnázium 

IVÁNYI-SZABÓ RITA

NÉMETH MÁRIA

SZEKERNYÉS TÜNDE – SZÉKELY-VARGA GYOPÁR

 

INSPIRÁLÓ SZÍNHÁZI ÉLMÉNYT KÍVÁNUNK!

* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2023/24-es képzés egyik témája a Bűn és bűnhődés című előadásunk volt, ezért a résztvevők közül többen is ehhez az előadáshoz készítettek óraterveket, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük nekik, hogy munkájuk eredményét közzétehetjük a kollégák számára!   

Top