TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ

A feladatokat ‘A színház iskolája’ című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból válogattuk

FELADATOK ÉS JÁTÉKOK

RÁHANGOLÓDÁSHOZ

ÉS FELDOLGOZÁSHOZ:

1: Ki volt Don Quijote?  

… „Nékem ékesség a fegyver, nékem nyugovás a harc.”…

Miguel de Cervantes Saavedra (1547–1616) spanyol író Don Quijote című művét az irodalmi hagyomány az első modern európai regényként tartja számon. Még a szerző életében lefordították németre, franciára és angolra, a könyvnyomtatás elterjedésének köszönhetően rengetegen olvasták. A címadó hős különböző alakváltozatokban azóta is filmek, képzőművészeti és irodalmi alkotások visszatérő szereplője.

Ha nem olvastátok a regényt, akkor ismerkedjetek meg Don Quijotével egy játék keretében!

Alkossatok néhány fős csoportokat! A csoportok kapnak egy listát Don Quijotéról szóló állításokkal.
Egy dobozban tíz szám van 1-től 10-ig. Minden csoport kihúz egy számot.
A csoportok a kihúzott számhoz tartozó állítás alapján megalkotnak egy három képből álló mini képregényt, amelynek ők maguk a szereplői (azaz a csoporttagok állóképben testesítik meg, mutatják be a három képet). Minden képhez tartozhat egy-egy szóbuborék (megszólalás) is. Narrációt nem szabad alkalmazni, és a megszólalások ne mondják ki közvetlenül azt az állítást, amely kiindulópontként szolgál.

Mutassátok be egymásnak a képregényt! A nézők megpróbálják kitalálni, hogy melyik állítás ihlette.

Állítások:

  1. Hős lovagnak tartja magát, aki a becsületért és az igazságért harcol.
  2. Óriásoknak nézi a szélmalmokat, és meg akar küzdeni velük.
  3. Ősei régi, rozsdás páncélját viseli, amit a padlás zugában talált meg.
  4. Még a szántóföldjeit is eladogatja olvasnivaló lovagregények kedvéért.
  5. Egy középkori költőtől vesz jelmondatot: „Nékem ékesség a fegyver, nékem nyugovás a harc”.
  6. Dulcineát, a szíve hölgyét szolgálja, akit soha nem látott.
  7. Az emberek bolondnak tartják, és gyakran így is bánnak vele.
  8. Egy öreg gebe a lova, akit előkelő módon Rosinanténak nevez.
  9. Újabb és újabb hősi kalandokat keres.
  10. „Búsképű” lovagként ismeri a világ.

Előadás után:

Olvassátok el újra a fenti állításokat.
Mely állítások igazak az előadás hősére, Hunyadi Barnára is?
Vitassátok meg! 

2: Avatárok életre kelnek  

Egy igazi kihívás 

Avatáralkotás:
Mindenki választ egy karaktert, aki különleges, egyedi képességgel rendelkezik. A karakter ihletője lehet egy ismert fiktív hős: videojáték-figura, irodalmi vagy filmes alak, valamint lehet a saját személyiség idealizált verziója, de akár ellentéte is. A játékban ennek a figurának a bőrébe bújva, az avatárotokat használva fogtok részt venni. 

Alakítsatok csoportokat. Az avatárok bemutatkoznak egymásnak, és megbeszélik legértékesebb képességeiket.

A kihívás:
Minden csoport húz egy kihívást, majd felkészül a kihívás teljesítésére. A csoport minden avatárjának képességei jussanak fontos szerephez.
Mutassátok meg egymásnak, hogyan teljesítitek a kihívást!

Kihívások: 

  • Egy varázslatos óra megállította az időt. Együtt kell rájönnötök, hogyan indíthatjátok újra az idő kerekét.
  • Egy láthatatlan falba ütköztök, amelyet csak különleges képességeitek kombinációjával törhettek át.
  • Egy mocsárban rekedtetek, ahol minden lépéssel csak egyre mélyebbre süppedtek. Oldjátok meg a reménytelen helyzetet!
  • Egyikőtök elvesztette a hangját, és a többieknek kell segíteniük, hogy visszaszerezze.
  • A terem közepén lángol a tűz. Oltásra van szükség, de nincs víz.
  • Kevés itt a növény. Szerezzetek ingyen egy kétméteres fikuszt, és hozzátok ide!
  • Hozzatok ide egy híres embert! Vagy legalább győzzétek meg a többieket, hogy tényleg itt van. 

Természetesen magatok is alkothattok egymás számára még komolyabb kihívásokat.  

3: Digitális lovagok, valóságos szörnyek

Stressz-troll és az Alkalmazkodás pajzsa 

Betoppan hozzátok egy varázsló, és a jelenlévők felének lovagi fegyvereket ad, ezzel szuperképességgel szereli fel őket, a másik felüket pedig szörnyekké változtatja, akik a valódi élet különféle problémáit testesítik meg.  

Mindenki húz 1-1 cetlit, ezzel válik lovaggá vagy szörnnyé.

A kisorsolható lovagi fegyverek: Alkalmazkodás pajzsa, Kommunikációs szupererő, Nyugalom amulettje, Rugalmasság íja, Kreativitás vadászkardja, Tudás köpenye, Empátia pálcája, Türelem bográcsa, Kitartás páncélzata, Időbeosztás mesterkulcsa 

 A szörnyek: Stressz-troll, Túlterhelés-gólem, Bürokratikus mocsárlakó, Digitálisfüggőség-szörny, Társadalminyomás-sárkány, Elismeréséhség-farkas, Motiválatlanság-lidérc, Határidőharci sas, Eredményéhes zombi, Felejtésféreg 

A szörnyek szörnyjelet, lovagok lovagjelet kapnak (pl. post-iteket ragasztotok magatokra két különböző színben). 

Mindenki sétál a térben, majd a játékvezető tapsjelére megálltok, és minden szörny „megtámad” egy lovagot: megfogja a vállát. Csak egy szörny támadhat meg egy lovagot.
A játékvezető rámutat arra a párosra, amelyik lefolytatja a párviadalt: a szörny bemutatkozik (Pl.: „Én vagyok a Stressz-troll.”) Majd egy mondatban közli a támadás tartalmát (pl. „Holnap matek dolgozat lesz.” A lovag erre nyugodt hangon közli, hogy milyen fegyver birtokában van (pl. „Nálam van a nyugalom amulettje”), és megpróbálja kivédeni a támadást (pl. „Nem tud felizgatni a holnapi dolgozat. Annyit tudok, amennyire szükségem van.”)
Ezután kő-papír-ollóval eldöntik, ki győzött. A vesztes leül.
Egymás után sor kerül az összes páros párviadalára.
Majd tapsjelre újabb séta kezdődik a térben, és elölről kezdődik a játék. (Ha a további körökben már nem egyenlő számban vannak lovagok és szörnyek, akkor természetesen nem mindenki folytat párviadalt.)
A játék akkor ér véget, amikor már csak lovagok vagy csak szörnyek maradtak talpon. Ezt a játékot ők nyerték, tapsot vagy jutalmat érdemelnek. 

4: Szavak dzsungele  

Mambrino és a final boss 

Az [Escape] című előadás szókincse felhasználja a gamerek nyelvét, a szlenget, utal a kortárs világ pop- és magas kultúrájának jelenségeire, régi és a mai irodalmi művekre… Az előadást mégis jól értik azok is, akik mindebben nem járatosak. 

Az előadás szókincse egy játékos csapatverseny alapja lehet:   

A résztvevők csoportokat alakítanak. Minden csoport megkapja az előadásban szereplő szavak, kifejezések gyűjteményét. Tíz perc áll rendelkezésükre, hogy kiválogassák az általuk ismert szavakat, kifejezéseket, és egy lapra felírják a jelentésüket (segédeszközt természetesen nem ér használni).

A csoportok bemondják, hogy hány megfejtésük van –, minden megfejtés egy pontot ér.

A legmagasabb számot megadó csoport kezdheti a megfejtések ismertetését, melyeknek helyességét a résztvevők közösen ellenőrzik.
Vitás esetben a játékvezető dönt.
A hibásan vállalt szavakért két pont levonás jár.
A megbeszélést legtöbb ponttal záró csapat a végső győztes.

Szavak, kifejezések listája →

Szómagyarázatok →

Az [Escape] műsorfüzete értelmező miniszótárral →

  

5: Sisak-kaland  

A sors különb küldetést tartogat számunkra!

Olvassátok el az úgynevezett sisak-kalandról szóló részt a Don Quijote című regényben, Radnóti Miklós átdolgozásában (itt megtaláljátok a szöveget, a 10. fejezetre kattintsatok →).

  • Mit gondol Don Quijote az általa megtalált „sisakról”? Hogyan reagál Sancho Panza Don Quijote értelmezésére?
  • Milyen szerepet játszik ebben a jelenetben a valóság és a képzelet közti különbség?
  • Keressetek példákat arra, hogyan látja Don Quijote a világot, és hogyan érzékeli azt Sancho!
  • Hogyan mutatkozik meg a részletben Don Quijote idealizmusa és Sancho realizmusa?
  • Mitől lesz humoros ez a jelenet? Hogyan fokozza Cervantes az abszurditást?
  • Beszéljétek meg, hogyan érvényesül a paródia eszköze a részletben!
  • Ki meséli a történetet? Milyen hatást kelt az elbeszélő stílusa?

Találjatok ki egy mai változatot erre a történetre!

  • Hol játszódik a jelenet? Kik a szereplői? Milyen tárgy félreismerése okozza a tévedést?
  • Írjátok meg elbeszélés vagy drámai jelenet formájában a történetet!
  • Ha van kedvetek, játsszátok el az újragondolt jelenetet! 

Előadás után:

Idézzétek fel az előadásból azt a részletet, amely a sisak-kaland újragondolt változatát mutatta meg.
Kik szerepeltek benne?
Hol játszódott a jelenet?
Milyen tárgy félreismerése okozta a tévedést?
Ha szeretnétek, olvassátok el az előadás szövegkönyvéből a sisak-kalandot tartalmazó részletet → !

 

→ A színház iskolája című képzés során készült óravázlatok [*]:

BERGER-BALOGH LILI

Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium

BERTA-TÓTH KATALIN – HALMINÉ JUHÁSZ ILDIKÓ

CZÉH ZOLTÁN  

ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium

 

ELSZESZER VALÉRIA 

Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium

 

INSPIRÁLÓ SZÍNHÁZI ÉLMÉNYT KÍVÁNUNK!

* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2023/24-es képzés egyik témája a Bűn és bűnhődés című előadásunk volt, ezért a résztvevők közül többen is ehhez az előadáshoz készítettek óraterveket, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük nekik, hogy munkájuk eredményét közzétehetjük a kollégák számára!   

Top