TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ

Néhány feladat →A színház iskolája című képzés során készült óravázlatokból.
A
→teljes feladatsorok további inspiráló ötleteket tartalmaznak.

1: Képzeletjátékok 

Képzeld el, hogy egyedül vagy ember az angyalok között…

Vagy képzeld el, hogy láthatatlan határok közé vagy zárva…

Angyalok

· Képzeld el, hogy van néhány angyal közöttünk, de nem tudhatod, hogy kik ők.
· Képzeld el, hogy körülötted emberek vannak, és te vagy az egyetlen angyal közöttük.
· Képzeld el, hogy körülötted mindenki angyal, és te vagy az egyetlen ember közöttük.
· Milyen érzés? Milyennek látod magadat és a többieket?

(Mozer Tamás óratervéből, ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola)


Karikába zárva

A földön hullahopp karikák vannak. Az egyik játékos csukott szemmel áll egy karikában, megpróbálja megérezni, majd feszegetni a határait. A másik játékos mindig jelzi neki, meddig tart a tere. Körülbelül másfél perc után cserélnek.

Reflexió: Ki hogy érezte magát játék közben?

Megbeszélés: Ki, mi zárhat be egy embert? Kinek, minek a foglyaivá válhatunk? Hová lehetünk bezárva? Hogyan lehet kitörni a “börtönökből”?


Séta a térben

Sétálj a térben, és gondolj arra, hogy

· “szabad vagyok, mint a madár”
· “engem mindenki bánt”
· “keresek valakit, de nem találom”
· “keresek valakit, már látom is”
· “menekülök valaki elől”

(Tóth Andrea óravázlatából, BGSZC Szent István Technikum) 

2: Városliget, Liliomok, Julik 

Képek a városligetről: Milyen volt száz éve? Kik jártak oda és miért?

Különböző előadások: Milyennek ábrázolják a plakátok Molnár Ferenc hőseit és világukat?

A Városliget száz évvel ezelőtt

· Milyen volt a Városliget száz éve? Kik, milyen szórakozást kerestek itt?
· Megfigyelési szempont: Hogyan jelenik meg az egykori helyszín az Örkény Színház színpadán?

 

A Városligeti-tó holdfényben (korabeli képeslap). Az első kép végéhez: Liliom és Julika összebújnak a holdvilágos éjszakában

Céllövölde 1906 körül (Az előtérben Muskátné? ☺)

„A cselédlány, aki súrolás közben repülni vágyott, itt szállhatott a ringlispíllel, mesterlegény, aki hét közben gazdája durvaságát szenvedte, most hatalmas pofont kevert le –az automata négernek 5 krajcárért…a jegyesek, akik szerették volna fiatalnak és szerelmesnek látni magukat házasságuk harmadik évtizedében is, odaültek Helfgott bácsi fényképészmasinája elé a papírmassé versenyautóba; az ember, akiből az istennek sem lett óriás, most törpeszínházba ment, hogy örvendezzék: nála is vannak kisebbek.” (Gyárfás Endre).

(Mozer Tamás óratervéből, ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola)

 

 


Plakátok

Molnár Ferenc egyik legnépszerűbb darabja a Liliom, amit az utóbbi időkben is sok színház tűzött műsorára.

Nézzétek meg a plakátokat, és beszélgessetek: mit sugall a kép, mikor, hol játszódhat a darab? Miről szól? Vajon milyen problémákat vet fel?

 

Vígszínház

Miskolci Nemzeti Színház

Budapesti Operettszínház

 

(Tóth Andrea óravázlatából, BGSZC Szent István Technikum) 

3: …nem történik semmi erkölcs… 

Kell-e modernizálni Molnár Ferenc szövegét?

Kik ezek az emberek ma?

Tőlem gyöhet…

· Olvassátok el az első kép elejét Molnár Ferenc Liliom című színdarabjából→!

· Az 1909-ben íródott darab erősen tükrözi a korabeli környezetet és nyelvhasználatot. Szerintetek indokolt lehet a mai közönség számára modernizálni a szöveget? Vitassátok meg!

· Tegyetek kísérletet a jelenet átírására! Nemcsak a szóhasználaton, hanem a kontextuson (helyszín, foglalkozások stb.) is lehet változtatni.

· A jelenetet meg is rendezhetitek az elképzeléseiteknek megfelelően, és bemutathatjátok a modern változatot.

· Ha van kedvetek, írjátok át a harmadik kép „nótáját” is (pl. rap-szövegnek…)!

 

(Iványi Szabó Rita óravázlatából) 

 

Két lány beszélget

MARI kicsit szégyenlősen Mán most tudom, hogy nem katona.
JULI Még összegyősz vele?
MARI Össze.
JULI Sokat?
MARI Sokat. Elvesz.
JULI Feleségnek?
MARI Feleségnek.
JULI Na látod, hogy nem katona.
Szünet.
MARI
szégyenlősen, de kissé dacoskodva Most kacérkodok vele.
JULI Hogyan kacérkodsz vele?
MARI Mondja, hogy megyek vele a ligetbe. Aztán nem megyek a ligetbe. Aztán kendőt ígér, még se nem megyek. Akkor szépen haza kísér és nem történik semmi erkölcs.
JULI Így kell kacérkodni?
MARI Csak így. Tilos, tilos, de szívem joga.
JULI Nem veszekedtek soha?
MARI Csak mikor érzékiség van.
JULI Megfogja a kezemet és úgy sétálunk. Aztán lóbálni akarja a kezemet, én meg nem hagyom. Aszondom: maradhasson. Ő meg aszongya: mér olyan dacos? Megin akarja lóbálni, megin nem hagyom. Aztán sokáig nem hagyom, addig, amíg egyszer csak hagyom. Akkor lóbáljuk a kezünket. Föl, le, föl, le, és ez az érzékiség. Ez is tilos, de szívem joga.
JULI Így élsz boldogan.

(részlet a második képből)

 

· Beszéljétek meg a következő kérdéseket:

Milyen korúak lehetnek a szereplők?
Milyennek képzelitek őket? (külső, belső tulajdonságok)
Milyen élethelyzetben vannak?
Mikor és hol játszódhat a párbeszéd?
Ki ez a két lány ma?
Hogyan hangzana el ez a párbeszéd ma?

(Majzik Andrea és Mészáros Kinga óravázlatából) 

4: Ami veszélyes 

Valaki mást mond, mint amit szeretne, valaki mást tesz, mint amit szeretne…

A szerelem veszélyes. A szeretet veszélyes.

Miért mondtam? Miért tettem?

Képzeljetek el egy-egy helyzetet, amelyben:
· valaki mást mond, mint amit szeretne,
· valaki mást tesz, mint amit szeretne.

Játsszátok el a helyzeteket, és beszélgessetek róluk.

(Mozer Tamás óravázlatából, ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola) 

 

Érv-ping-pong

A szerelem veszélyes.
A szeretet veszélyes.

· Gyűjtsetek érveket valamelyik állítás mellett vagy ellen (szabadon választható), és vitassátok meg közösen az alábbi módszerrel!

· Álljatok körbe. Az első játékos egy labdával a kezében megszólal: “én azt mondom, hogy…” (mond egy érvet), majd egy másik játékosnak dobja a labdát. Aki elkapta a labdát, így folytatja: “te azt mondod, hogy…” (megismétli a hallott érvet), “erre én azt mondom, hogy…” (saját érv). Ő is továbbdobja a labdát. Így folytassátok, amíg ki nem fogytok az érvekből. Fontos, hogy valóban egymás szavaira, érveire reagáljatok, ne „beszéljetek el” egymás mellett.

 

(Iványi-Szabó Rita óravázlatából) 

5: Színpadi mennyország 

Egy ember meghal, és az angyalok között találja magát… Mit lássunk a színpadon?

A színház mint technikai kérdés

Hogyan lehet különböző terekben színházi előadásokat létrehozni? Mit lehet és mit nem lehet megvalósítani egy nagyszínházi épületben, művelődési házban, stadionban, iskolai előadáson, szabadtéri színpadon…? Tájékozódjatok – esetleg színházi szakember segítségét kérve – a színpadi keretek közt alkalmazott technikai megoldásokról!

 

Színpadi mennyország

Hogyan valósítanád meg színpadtechnikai eszközök segítségével azt a jelenetsort, hogy
1. jelenet: egy ember meghal, és felmegy a mennybe,
2. jelenet: a mennyországban van,
3. jelenet: visszamegy a földre.

Vázoljatok fel többféle ötletet, többféle színpadtechnikára és többféle színházi stílusra is!

 

(Iványi-Szabó Rita óravázlatából) 

ELŐADÁS UTÁN ⇒ FELDOLGOZÓ FELADATOK:

1: Első gondolatok 

Mi fogott meg legjobban az előadásból? Mit éreztél? Mi maradt meg az emlékezetedben leginkább?

Az fogott meg legjobban…

· Üljetek körbe, és mindenki fejezze be a mondatot:

„Az előadásban az fogott meg legjobban, amikor…”

· A kör végére érve beszéljétek meg, milyen válaszok ismétlődtek többször is! Vajon miért? Keressetek okokat!

(Fábry-Hegyháti Júlia óravázlatából, Baktay Ervin Gimnázium) 

 

Én is, nekem is…

· Most, hogy megnéztétek az előadást, mit mondanátok róla azoknak a kortársaitoknak, akik még nem látták a darabot?

· Álljatok körbe! Aki szívesen befejezi a befejezetlen mondatokat, az belép egy lépést a kör közepe felé. A többiek, ha egyetértenek a befejezéssel, szintén belépnek és röviden reagálnak rá: én is, nekem is stb… 

Azt éreztem, amikor kijöttem a színházból, hogy …
Tetszett a darab, mert …
A legjobban az a jelenet maradt meg bennem, amikor…
Zavart, hogy …
A színészek játéka, szerintem …
A díszletről azt gondolom, hogy …
A legemlékezetesebb színpadkép szerintem, ……
Legszívesebben ……. szereplőt játszanám el.
Számomra az előadás vége…..

 

(Tótfalusiné Jakab Mária óravázlatából, Kazinczy Ferenc Ált. Iskola) 

2: Szoborcsoport, fotóalbum, instafotó 

Ki kicsoda? Pillanatképek a színdarab szereplőiről

Női szobrok, férfi szobrok

· Három csoportban dolgozzatok:

1. csoport tagjai: Készítsetek el állóképként egy női szoborcsoportot!
2. csoport tagjai: Készítsetek el állóképként egy férfi szoborcsoportot!

A tablókon az összes, azonos nemhez tartozó szereplő legyen rajta!

Megnézzük előbb az 1. majd a 2. csoport állóképét. A szemlélők feladata, hogy azonosítsák a figurákat a szereplők elhelyezkedéséből, testtartásából, kapcsolódási rendszeréből.

3. csoport tagjai (miután mindkét tablót láttátok): Készítsetek egy közös szoborcsoportot az összes szereplő részvételével! Rendezzétek meg a képet!Hogyan, kapcsolódnak egymáshoz a férfi és női alakok?

(Fábry-Hegyháti Júlia óravázlatából, Baktay Ervin Gimnázium) 

 

Liliom fotóalbuma

Négyfős csoportokban dolgozzatok:

· Készítsetek állóképet Liliom meghatározó pillanatairól még a történet kezdetének ideje előttről! Használhattok képaláírásokat és kellékeket is.

· Nézzétek meg a képeket egyesével, és értelmezzétek, beszéljétek meg, miért pont ezt a fotót választottátok! 

 

(Presenszki-Gál Zsófia óravázlatából) 

 

Instafotók

· Öt csoportot alakítsatok az alábbiak szerint:

· Mindenki húz egy kártyát, amin két szereplő neve olvasható. Az azonos szereplőpárt húzók egy csoportban ülnek le.

Juli – Marika
Muskátné – Liliom
Marika – Hugó
Liliom – Ficsur
Liliom – Juli

· A csoportban beszéljétek meg a kártyátokon szereplő két alak egymáshoz fűződő kapcsolatát, majd ennek alapján készítsetek állóképet, amely két szereplő közös instafotóját mutatja be.
A fotó mellé 3-4 kommentet, #-et is mutassatok meg feliratok formájában. A kommentek bárkitől származhatnak a darab világán belül.

· Minden állókép után egész csoportban (osztályban) beszéljétek meg a látott “fotót”, a szereplők közti kapcsolatokat, a nonverbális eszközöket. Értelmezzétek a kommenteket is! 

(Biró Zsuzsanna óravázlatából, Chernel István Általános Iskola és Gimnázium) 

3: Flippergép és neonfény 

Mi van a plakáton? Mit látunk a színpadon?

A flippergép – plakátelemzés

· Értelmezzétek az előadás plakátját!
Mik láthatók a képen?
Hogyan kapcsolódnak a motívumok a történethez, illetve az előadáshoz?
Milyen metaforikus jelentéseket fedeztek fel?
Láttátok a plakátot az előadás előtt is? Ha igen, mire gondoltatok akkor? Módosult-e a plakát jelentése az előadás hatására?

Melyik szereplőhöz tudnátok kötni a játékgép egyes elemeit, részleteit, pl. az angyalt, galambot, síró nőt, kártyát, pisztolyt, rendőrt, halálfejet?
Vitassátok meg
!

(Tótfalusiné Jakab Mária óravázlatából, Kazinczy Ferenc Ált. Iskola) 

 

Több, mint önmaga

Beszélgessetek az előadás jelképhasználatáról:

• a fénykép
• a neonfény
• a fenti (plafon) színpad

Mi lehet a szimbolikus jelentésük ezeknek az elemeknek?
Nevezzetek meg további, többletjelentéssel bíró színpadi kelléket, hatást!   

 

(Fábry-Hegyháti Júlia óravázlatából, Baktay Ervin Gimnázium) 

4: Napló és ajándék 

Mit gondol Juli?
Liliom utolsó utáni esélye…

Juli naplója

· Írjatok néhány mondatos naplóbejegyzéseket az alábbi eseményekre reflektálva!

A Liliommal való első találkozás után.
Miután Juli megtudja, hogy állapotos.
Miután meglátja a kést Liliomnál.
Miután Liliom először megüti.
Miután megtudja, hogy Marikát eljegyezték.

(Presenszki-Gál Zsófia óravázlatából) 

 

Ajándék

Liliom kap egy újabb esélyt, hogy jóvátegye hibáit. A földre már nem térhet vissza, de küldhet valamit Julinak vagy Lujzának. Mi lenne az? Indokoljátok is meg!   

 

(Biró Zsuzsanna óravázlatából, Chernel István Általános Iskola és Gimnázium) 

→ A színház iskolája című képzés során készült teljes óravázlatok [*]:

BIRÓ ZSUZSANNA
(Chernel István Általános Iskola és Gimnázium)

FÁBRY-HEGYHÁTI JÚLIA
(Baktay Ervin Gimnázium)

HATVANI KATALIN
(BGéSzC Szily Kálmán Technikum)

IVÁNYI-SZABÓ RITA

KONCZER KINGA
(Forrai Metodista Gimnázium és Művészeti Technikum)

MAJZIK ANDREA
MÉSZÁROS KINGA

MOZER TAMÁS
(ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola)

PATAKI ANDREA
(Budapest XX. Kerületi Hajós Alfréd Általános Iskola)

PRESENSZKI-GÁL ZSÓFIA

SZABÓ MÁRIA

TÓTFALUSINÉ JAKAB MÁRIA
(Kazinczy Ferenc Általános Iskola)

 

INSPIRÁLÓ SZÍNHÁZI ÉLMÉNYT KÍVÁNUNK!

* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2022-es őszi képzés egyik témája Liliom című előadásunk volt, ezért a résztvevők közül többen is ehhez az előadáshoz készítettek óraterveket, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük nekik, hogy munkájuk eredményét közzétehetjük a kollégák számára!   

Top