TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ
TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ
Feladatok →A színház iskolája című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból és a résztvevők által készített óravázlatokból.
ELŐADÁS ELŐTT ⇒ RÁHANGOLÓ FELADATOK:
1: A cégalapító
Bemelegítés: Írjatok magatokról apróhirdetést, amelyben a legkedvezőbb oldalatokról “reklámozzátok” magatokat. (A hirdetés célja bármi lehet: munka, szabadidő, társasági élet…) A hirdetésben legfeljebb 5 adat szerepeljen!
Dobjátok be a hirdetéseket egy kalapba, majd húzzatok ki néhányat, és egyesével olvassátok fel a szöveget. Találjátok ki, hogy ki írta az apróhirdetést!
A cégalapító
Alakítsatok 4 fős csoportokat. Minden csoport válasszon egy portrét valamelyik internetes fotógyűjteményből (például a huszadik századi képeket gyűjtő fortepan archívumból→). Érdemes ismeretlen személy portréját választani, mivel a valódi név és élettörténet nem fontos. Például ilyeneket:
(forrás: Fortepan)
Tegyük fel, hogy a portré által ábrázolt személy egy jelentős cég megalapítója. A cég az alapító nevét viseli. Mi ez a név? Milyen terméket vagy szolgáltatást kínál? Készítsetek logót és írjatok reklámszlogent a cégnek!
Milyen ember a cégalapító? Írjátok fel a tulajdonságait két oszlopba rendezve!
Magánemberi tulajdonságok:
Cégvezetői tulajdonságok:
Találjatok ki egy olyan konfliktust, amelyben a cégalapító magánemberként és cégvezetőként is érintett. Fontos, hogy a két érintettség egyetlen konfliktuson belül valósuljon meg. Mutassátok meg a konfliktust rövid jelenet segítségével!
Beszéljétek meg a látottakat! Okozója-e a konfliktusnak a cégvezető kettős (magánemberi és szakmai) identitása? Történik-e vétkes határátlépés a két identitás között?
2: Építészet és művészetfilozófia
Építkezés:
Alakítsatok néhányfős csoportokat, és nézzetek körül a térben, ahol vagytok. Tervezzetek és építsetek épületet vagy épületmakettet bármilyen alapanyagból, amit találtok: használhatjátok a mozdítható berendezési tárgyakat, a könyveiteket, stb. … Lényeg, hogy stabil szerkezetet hozzatok létre, ami nem dől össze túl hamar.
Az építmények (épületmakettek) elkészülte után a csoportok lépjenek tovább egy szomszédos épülethez. Mostantól minden csoport egy olyan épülettel dolgozik, amit mások építettek.
Műértelmezés:
Vegyétek szemügyre az előttetek álló épületet. Vajon milyen funkciót szántak neki az alkotók? Milyen esztétikai igényeknek akartak megfelelni? Milyen stílusban építkeztek? Fel tudtok-e fedezni többletjelentést, szimbolikát az épület megformálásában? Készítsetek művészettörténeti szakvéleményt, leírást az épületről!
Tárlatvezetés:
Egy közös megtekintés során mutassátok be az épületek építészet- és művészettörténeti jelentőségét egymás számára!
3: Két jelenet
Két jelenet mondatait kapjátok meg összekevert sorrendben.
Állítsátok egy lehetséges sorrendbe a megszólalásokat!
Mutassátok be a jeleneteket a saját értelmezésetekben!
1. jelenet: 3 szereplő összekevert megszólalásai:
– Akkor sétálj egyet.
– Feküdjek le, mi? Ne dögöljek meg mindjárt?
– Jó ötlet. Elkísérlek.
– Jobb, ha hazamész. Feküdj le…
– Nem megyek sehova! Szeretnék vele őszintén elbeszélgetni – az igazgató úrral.
– Nem vagy jól?
– Nem, nem, nem, nem! –
– Pszt! Már jön!
– Uhh- uhh-! Nem tudok már sokáig várni.
– Várj még ezzel!
2. jelenet: 2 szereplő összekevert megszólalásai:
– (súgva) Miért veszed le mindig a szemüveged, amikor megjövök?
– Elmentek már?
– És nem szeretnél ronda lenni?
– Kicsim…
– Még nem.
– Mert szemüvegben ronda vagyok.
– Min dolgozol?
– Nem. Előtted nem.
– Ó, csak az, amit…
– Vigyázz…, meghallják!
•••
A jelenetek eredeti szövegét itt→ lehet elolvasni.
4: Műhely
A színház iskolája című képzés → résztvevői által készített feladatsorok:
ELŐADÁS UTÁN ⇒ FELDOLGOZÓ FELADATOK:
1: Here comes the sun
Alakítsatok 4-5 fős csoportokat, és 15 percig beszélgessetek az alábbi kérdésekről:
Írjatok néhány mondatos közös memót, beszámolót a beszélgetésetekről, és olvassátok fel egymás számára!
•••
Nézzétek meg a Beatles együttes egyik dalához készített videót! A dalt az előadás is felhasználja. Milyen kapcsolatot fedeztek fel a videó képi világa és az előadás között? Hogyan épül be a dalszöveg az előadásba?
2: Vámpír és bűvész
Készítsetek rövid jelenetet, amelyben valaki a belső lényegét tekintve (nem szó szerint, hanem metaforikusan értve) „vámpírként” vagy „bűvészként” viselkedik másokkal.
Nézzétek meg az előadás trailer videóját → !
Hogyan értelmezi számotokra az előadást a videó? Miért idézi meg Solness a filmtörténet ikonikus alakját, a Lugosi Béla által alakított Drakula grófot?
3: Hilde előtte, Hilde utána
Gondolkozzatok Hilde alakján: honnan érkezett és hová megy tovább ez a rejtélyes fiatal lány?
Készítsetek két jelenetet, amelyben felvillantotok egy-egy pillanatot:
Beszéljétek meg a bemutatott jeleneteket!
4: Műhely
A színház iskolája című képzés → résztvevői által írt előadáselemzés és feldolgozó feladatsor:
* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2023/24-es képzés egyik témája a Solness című előadásunk volt, ezért a résztvevők közül többen is ehhez az előadáshoz készítettek óraterveket, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük nekik, hogy munkájuk eredményét közzétehetjük a kollégák számára!