TANÁRI ÖTLETTÁR AZ ELŐADÁSHOZ

Feladatok →A színház iskolája című képzés műhelymunkáján kipróbált gyakorlatokból és a résztvevők által készített óravázlatokból.

1: A cégalapító   

Vásároljon Solness házat!

Bemelegítés: Írjatok magatokról apróhirdetést, amelyben a legkedvezőbb oldalatokról “reklámozzátok” magatokat. (A hirdetés célja bármi lehet: munka, szabadidő, társasági élet…) A hirdetésben legfeljebb 5 adat szerepeljen!

Dobjátok be a hirdetéseket egy kalapba, majd húzzatok ki néhányat, és egyesével olvassátok fel a szöveget. Találjátok ki, hogy ki írta az apróhirdetést!

 

A cégalapító

Alakítsatok 4 fős csoportokat. Minden csoport válasszon egy portrét valamelyik internetes fotógyűjteményből (például a huszadik századi képeket gyűjtő fortepan archívumból→). Érdemes ismeretlen személy portréját választani, mivel a valódi név és élettörténet nem fontos. Például ilyeneket: 

         
(forrás: Fortepan)  

Tegyük fel, hogy a portré által ábrázolt személy egy jelentős cég megalapítója. A cég az alapító nevét viseli. Mi ez a név? Milyen terméket vagy szolgáltatást kínál? Készítsetek logót és írjatok reklámszlogent a cégnek!

Milyen ember a cégalapító? Írjátok fel a tulajdonságait két oszlopba rendezve!
Magánemberi tulajdonságok:
Cégvezetői tulajdonságok: 

Találjatok ki egy olyan konfliktust, amelyben a cégalapító magánemberként és cégvezetőként is érintett. Fontos, hogy a két érintettség egyetlen konfliktuson belül valósuljon meg. Mutassátok meg a konfliktust rövid jelenet segítségével!

Beszéljétek meg a látottakat! Okozója-e a konfliktusnak a cégvezető kettős (magánemberi és szakmai) identitása? Történik-e vétkes határátlépés a két identitás között?     

2: Építészet és művészetfilozófia   

… templomokat építenek, meg otthonokat…

Építkezés:

Alakítsatok néhányfős csoportokat, és nézzetek körül a térben, ahol vagytok. Tervezzetek és építsetek épületet vagy épületmakettet bármilyen alapanyagból, amit találtok: használhatjátok a mozdítható berendezési tárgyakat, a könyveiteket, stb. … Lényeg, hogy stabil szerkezetet hozzatok létre, ami nem dől össze túl hamar.

Az építmények (épületmakettek) elkészülte után a csoportok lépjenek tovább egy szomszédos épülethez. Mostantól minden csoport egy olyan épülettel dolgozik, amit mások építettek.

Műértelmezés:

Vegyétek szemügyre az előttetek álló épületet. Vajon milyen funkciót szántak neki az alkotók? Milyen esztétikai igényeknek akartak megfelelni? Milyen stílusban építkeztek? Fel tudtok-e fedezni többletjelentést, szimbolikát az épület megformálásában? Készítsetek művészettörténeti szakvéleményt, leírást az épületről!

Tárlatvezetés:

Egy közös megtekintés során mutassátok be az épületek építészet- és művészettörténeti jelentőségét egymás számára!   

3: Két jelenet   

„Szeretnék vele őszintén elbeszélgetni – az igazgató úrral.”

Két jelenet mondatait kapjátok meg összekevert sorrendben.
Állítsátok egy lehetséges sorrendbe a megszólalásokat!

Mutassátok be a jeleneteket a saját értelmezésetekben!

  • A két jelenetnek legyen egy közös szereplője!
  • Térhasználattal, kellékkel vagy cselekvéssel teremtsetek kontextust az elhangzó szavak mellé! 

 

1. jelenet: 3 szereplő összekevert megszólalásai:

– Akkor sétálj egyet.
– Feküdjek le, mi? Ne dögöljek meg mindjárt?
– Jó ötlet. Elkísérlek.
– Jobb, ha hazamész. Feküdj le…
– Nem megyek sehova! Szeretnék vele őszintén elbeszélgetni – az igazgató úrral.
– Nem vagy jól?
– Nem, nem, nem, nem! –
– Pszt! Már jön!
– Uhh- uhh-! Nem tudok már sokáig várni.
– Várj még ezzel!

 

2. jelenet: 2 szereplő összekevert megszólalásai:

– (súgva) Miért veszed le mindig a szemüveged, amikor megjövök?
– Elmentek már?
– És nem szeretnél ronda lenni?
– Kicsim…
– Még nem.
– Mert szemüvegben ronda vagyok.
– Min dolgozol?
– Nem. Előtted nem.
– Ó, csak az, amit…
– Vigyázz…, meghallják!

 

•••

A jelenetek eredeti szövegét itt→ lehet elolvasni. 

 

 

 

ELŐADÁS UTÁN ⇒ FELDOLGOZÓ FELADATOK:

1: Here comes the sun   

Sun, sun, sun…

Alakítsatok 4-5 fős csoportokat, és 15 percig beszélgessetek az alábbi kérdésekről:

  • Hogyan hatott rátok az előadás?
  • Mi gondolkoztatott el?
  • Mi volt meglepő?
  • Hagyott-e az előadás megválaszolatlan kérdést bennetek?
  • Melyik pillanatok maradtak a legemlékezetesebbek? 

Írjatok néhány mondatos közös memót, beszámolót a beszélgetésetekről, és olvassátok fel egymás számára!

•••

Nézzétek meg a Beatles együttes egyik dalához készített videót! A dalt az előadás is felhasználja. Milyen kapcsolatot fedeztek fel a videó képi világa és az előadás között? Hogyan épül be a dalszöveg az előadásba? 

Beatles: Here Comes The Sun (2019 mix) →

2: Vámpír és bűvész   

Little darling…

Készítsetek rövid jelenetet, amelyben valaki a belső lényegét tekintve (nem szó szerint, hanem metaforikusan értve) „vámpírként” vagy „bűvészként” viselkedik másokkal.

Nézzétek meg az előadás trailer videóját → !

Hogyan értelmezi számotokra az előadást a videó? Miért idézi meg Solness a filmtörténet ikonikus alakját, a Lugosi Béla által alakított Drakula grófot? 

3: Hilde előtte, Hilde utána   

Fehér szoknya, piros felső

Gondolkozzatok Hilde alakján: honnan érkezett és hová megy tovább ez a rejtélyes fiatal lány?

Készítsetek két jelenetet, amelyben felvillantotok egy-egy pillanatot:

  • abból az időből, amikor Hilde még nem indult el Solnesshez, még nem hagyta el a családját,
  • és abból az időből, amikor Solness már meghalt. Mi lesz Hildével ezután?

Beszéljétek meg a bemutatott jeleneteket!

 

 

INSPIRÁLÓ SZÍNHÁZI ÉLMÉNYT KÍVÁNUNK!

* Az Örkény Színház tanárok számára meghirdetett módszertani képzésének egyik célja, hogy a színház friss bemutatóiban rejlő pedagógiai lehetőségeket kutassuk. A → 2023/24-es képzés egyik témája a Solness című előadásunk volt, ezért a résztvevők közül többen is ehhez az előadáshoz készítettek óraterveket, feladatötleteket. Ezúton is köszönjük nekik, hogy munkájuk eredményét közzétehetjük a kollégák számára!   

Top